John de Mol verkoopt Talpa aan Brits ITV
De Britten van ITV zijn van plan om Talpa de komende jaren flink te laten groeien, mede met hulp van De Mol. De tv-zender betaalt nu 500 miljoen in contanten voor Talpa, maar dit bedrag kan nog oplopen tot maximaal 1,1 miljard euro, afhankelijk van de prestaties van Talpa en de betrokkenheid van De Mol bij het bedrijf. De deal is nog niet goedgekeurd door de toezichthouders, maar de verwachting is dat dit in het tweede kwartaal van 2015 wordt afgerond, zo meldden beide bedrijven vandaag in een persconferentie.
Formats ontwikkelen
Niet alle merken in het portfolio van Talpa verhuizen mee. Platenlabel 8ball Music, radiozenders SLAM!FM en 538 en het belang dat Talpa in SBS Nederland heeft, worden buiten de verkoop gehouden. De Mol blijft een belangrijke rol spelen binnen het bedrijf. Samen met het management en de creatieve staf blijft hij betrokken bij het ontwikkelen van nieuwe formats. Televisieformats als The Voice doen het nog altijd goed in het buitenland en De Mol hoopt nog altijd dat realityshow Utopia het buiten de landsgrenzen goed zal doen. Volgens De Mol past ITV van ‘alle mogelijke partners’ het beste bij Talpa. ‘Voor Talpa geeft dit een fantastische kans op sterke verdere groei. En voor mij persoonlijk betekent deze overname dat ik me geheel kan toeleggen op de creatie van grensverleggende nieuwe content.’
Netflix
ITV wil met het binnenhalen van Talpa zelf meer interessante formats in huis halen. Door de concurrentie van diensten als Netflix en Amazon, die met veel succes eigen series ontwikkelen, is het voor de eigenaars van tv-zenders en kabelbedrijven steeds interessanter geworden om deze content zelf in huis te halen.