Kick.start: Belco
Je klant echt leren kennen, dat is de belofte die Edwin Kruis (marketeer) en Eelco Wiersma (programmeur) met hun startup Belco doen. De twee heren ontwikkelden een online oplossing voor klantenservice, die vooral bedoeld is voor de kleinere webwinkelier.
Kleine web-ondernemers
Als je een webwinkel hebt, kun je de klantenservice natuurlijk niet achterwege laten. Klanten hebben vragen of er doen zich problemen voor waar jij als webeigenaar op moet kunnen reageren. Voor grote webshops is dit vanzelfsprekend, zij hebben er mensen voor in dienst, maar voor de kleinere web-ondernemers is dit lastiger. Zij hebben minder budget en personeel. Om deze groep te helpen hebben de twee heren Belco in het leven geroepen. Met deze software biedt het bedrijf binnen de internetbrowser een compleet programma om met de klant te chatten, te bellen en de shopgeschiedenis te bekijken. 'Onze missie is om big data en communicatietechnologie bereikbaar te maken voor iedereen, altijd en overal. We hebben software ontwikkeld die je helpt bij het opbouwen van waardevolle, langetermijnrelaties met klanten. Het is dus een fijne klantenservice oplossing voor e-commerce bedrijven', legt Edwin uit.
Houd je klant in de gaten
Als je gebruikmaakt van Belco kun je zien wat je klant op je website doet. Zo zie je bijvoorbeeld wat er in het winkelmandje zit, wanneer het contactmoment heeft plaatsgevonden en je kunt een chat beginnen met de klant. 'Doordat je alles op één plek online kunt raadplegen, heb je helemaal geen vaste toestellen meer nodig. Je hebt je hele klantenservice in je browser. Dus je hoeft ook niet meer vanaf een vaste plek te werken. Je kunt onderweg in de trein, thuis of in het buitenland je contact met de klant onderhouden.' Dat je overal kunt werken, bewijst het tweetal ook. Edwin werkt thuis vanuit Leeuwarden en Eelco vanuit Berlijn. 'Daar zit de startupscene en dat vindt Eelco een fijne omgeving om te werken.'
Test
Edwin en Eelco hebben een aantal maanden geleden een testfase gedraaid met twintig webshops, zij zijn inmiddels allemaal klant geworden. 'Ze waren erg tevreden en dat is natuurlijk fijn. We hebben veel feedback gekregen waar we mee aan de slag zijn gegaan. Nu staat onze bètaversie online, deze is voor iedereen beschikbaar. We hebben op dit moment vijftig betalende klanten.'
Dichterbij je klant
Met Belco willen de twee enthousiaste ondernemers ervoor zorgen dat de persoonlijke service op webshops verhoogd wordt, dat moet uiteindelijk leiden tot hogere klanttevredenheid. 'En blije klanten zorgen voor meer omzet. Om de webshopeigenaren in de toekomst nog meer te helpen met hun klantenservice, willen we ons ook gaan richten op de contextkant. Dus: wat doet de gebruiker, waarom doet die dat, hoe kun je daar op inspelen? Stel dat een klant vaak een product heeft bekeken, maar het toch niet koopt, hoe kun je die klant uiteindelijk overhalen om het toch te kopen? Je zou dan bijvoorbeeld een pop-upje kunnen laten zien met het bericht dat die klant gratis verzendkosten krijgt. Zo kun je specifieker op elke klant inspelen en kom je dichterbij je klanten te staan.'
Vijfhonderd
Belco is nog maar net live, maar de heren kijken al naar de toekomst. 'We hebben nu vijftig klanten, maar volgend jaar willen we er vijfhonderd hebben. Tijdens de Webwinkel Vakdagen begin 2016 hopen we dat we naamsbekendheid krijgen, zodat we het doel ook kunnen verwezenlijken. Zodra we groter zijn in Nederland, willen we ook naar het buitenland. België en Duitsland zijn de landen die het eerste op ons lijstje staan. Er gaat dus nog veel gebeuren de komende tijd!
Edwins starterstip
'Het is een hele simpele tip, maar misschien wel de belangrijkste: Als je een goed idee hebt, moet je gewoon beginnen!'