Kick.start: Storecove
Stilzitten, daar houden Dolf Kars, Michael Riviera en Willem Stemfoort niet van. Nadat ze hun bedrijf Videostrip aan RTL Nederland verkochten, wilden ze weer iets nieuws verzinnen. Een brainstormsessie en interviews met bedrijven zorgden er uiteindelijk voor dat hun startup Storecove het licht zag.
Brainstorm
Toen het drietal Videostrip, een video-adverteerdersnetwerk, verkocht, duurde het zeventien maanden om het over te dragen aan RTL Nederland. Van de een op de andere dag waren de heren klaar met deze klus en moesten ze iets nieuws verzinnen. 'We huurden een ruimte in Amsterdam en hebben daar anderhalve week gebrainstormd. Wat speelt er nu en wat kunnen wij met onze kennis en kunde opzetten? Dat was een vraag die centraal stond. Al snel kwam het doen van online aankopen om de hoek kijken. Dit neemt alleen maar toe en we waren benieuwd wat er bij bedrijven rondom die online aankopen tot problemen leidt. We interviewden dertig bedrijven. Zij gaven allemaal als grootste probleem aan dat ze aan het eind van de maand iedere keer opnieuw facturen bij elkaar moesten verzamelen. Steeds meer facturen zijn alleen online beschikbaar, waardoor ze lastig terug te vinden zijn. Het is een vervelende taak om deze facturen te verzamelen, bovendien kost het veel tijd en kan het leiden tot mislopen van de btwteruggave. Om bedrijven hierbij te helpen hebben we Storecove opgericht', legt Dolf uit.
Blije klanten
Storecove is een online platform dat automatisch facturen verzamelt van leveranciers. Door eenmalig aan te geven welk boekhoudpakket wordt gebruikt, kunnen de facturen hier direct in geplaatst worden. Doordat de drie ondernemers bedrijven hebben geïnterviewd, wisten ze dat er vanaf het eerste moment interesse was in hun product. 'Je hebt meteen blije klanten, je lost een probleem op. In totaal hebben we nu zestig betalende klanten. Natuurlijk willen we groeien, dus we zijn bezig om meer boekhoudpakketten aan te sluiten die onze techniek aanbieden of integreren in hun software.'
Bevestiging
Voor de drie heren was het belangrijk dat ze een bevestiging kregen dat hun product ook echt nodig was. Die kregen ze toen een spreker tijdens een accountantsevenement, waar 250 accountants aanwezig waren, Storecove op het podium benoemde en bovendien de voordelen ervan uitlegde. 'Als je een startup hebt, ben je nog niemand. Mensen twijfelen of het wel toekomst heeft. Je hebt een bevestiging nodig, zodat je weet dat je begrepen wordt. Wij hebben die bevestiging tijdens het evenement gekregen, dat was erg fijn. Maar toch zeg ik altijd: "Je startup is pas echt een succes op het moment dat je het verkoopt." Waarom? Je kunt nog zo hard gaan met je bedrijf, maar als je het aan het einde van de rit niet kunt verkopen, heb je niet de bevestiging gehad dat iemand het interessant genoeg vond om het over te nemen.'
Buitenland
Voor Dolf, Michael en Willem staat de komende tijd in het teken van het aansluiten van alle boekhoudpakketten op hun platform en alle leveranciers in Nederland, ongeveer tweehonderdduizend, koppelen aan hun netwerk. Daarnaast hebben ze een crowdfundcampagne opgezet bij Leapfunder om tweehonderdduizend euro op te halen om hun plannen mee te financieren. 'Als dit allemaal gelukt is, willen we met Storecove naar Engeland en Duitsland. Beide markten zijn niet heel anders dan de Nederlandse markt en ze lopen achter op het gebied van factureren. Deze markten hebben ons dus veel te bieden en we hopen dat we er snel naartoe kunnen.'
Starterstip van Dolf
'Focus je niet alleen op Nederland, maar maak ook alvast plannen voor het buitenland.'