Kies de juiste VPN in vijf stappen
Stap 1: Kernwaarden
Allereerst is het goed als ondernemer te denken aan de kernwaarden. Wat wil het bedrijf bereiken met de VPN? Moeten de applicaties van het bedrijf ook thuis goed bereikbaar zijn, of wil je vooral een extra laag veiligheid creëren? Een VPN geeft meer privacy, veiligheid en vrijheid bij online werkzaamheden.
Een VPN verstuurt alle data door een tunnel over het internet. In die tunnel wordt de verzonden data versleuteld, zodat derden en kwaadwillenden de data wel kunnen onderscheppen, maar de informatie nutteloos is. Pas aan het eind, aan de kant van de server, wordt de data ontsleuteld om de website te kunnen serveren. Daardoor kun je ook met een gerust hart inloggen op de bedrijfsomgeving.
Stap 2: VPN’s vergelijken
Aanbieders van VPN’s zijn er tegenwoordig genoeg. Waar let je als ondernemer nu op bij het kiezen van een VPN voor jouw bedrijf? In ieder geval zou je kunnen kijken naar de prijs, het aantal servers, hun spreiding over de wereld, de bandbreedte en communicatiesnelheid.
Hoe snel zal de server verbinden en, niet onbelangrijk, kun je er snel mee surfen? Iedere aanbieder heeft zijn eigen aanbod. Kies niet direct voor de goedkoopste, maar voor de aanbieder die het voordeligst is. Kortom: de aanbieder die het meest te bieden heeft.
Stap 3: De meest gebruiksvriendelijke VPN vinden
Natuurlijk wil je dat iedere medewerker snel aan de slag kan met de VPN. Eigenlijk zou het zo simpel moeten zijn als op een grote knop drukken, waarna het netwerk is geaccepteerd. Goed nieuws: bij veel aanbieders is het tegenwoordig ook echt zo eenvoudig.
Tegenwoordig werken aanbieders van zakelijke VPN’s aan steeds meer manieren om snel en gemakkelijk de verbinding met de VPN op te zetten. Zo kunnen ook medewerkers die minder technisch zijn, direct aan de slag.
Stap 4: Kiezen voor beleid
Bij het kiezen van een aanbieder is het belangrijk de kleine lettertjes te lezen. Sommige aanbieders zijn gevestigd in landen van de Five Eyes: de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. Daar is het verplicht te loggen wat gebruikers doen. Dat is misschien niet gewenst. Het kan dat juist aantrekkelijk zijn te kiezen voor een aanbieder die is gevestigd in Panama of de Maagdeneilanden.
Zo houd je zelf de touwtjes in handen over jouw organisatie. Je moet er toch niet aan denken dat je steeds in de gaten wordt gehouden?
Stap 5: Kosten, klantenservice en garantie
Natuurlijk kijk je bij je keuze ook goed naar de kosten van een aanbieder. Vraag verschillende offertes op, vraag om maatwerk en lees alvast online wat recensies. Welke aanbieders worden aanbevolen door andere ondernemers? Hoe zit het met de klantenservice? Is er een snelle support? En zo ja, op welke manier kun je die bereiken?
Je kijkt waarschijnlijk ook naar de zekerheden die een aanbieder verschaft: is er bijvoorbeeld een proefperiode of een niet-goed-geld-terug-regeling? Kijk goed naar deze aspecten, zodat je een gedegen keus kunt maken.