Krijg je als webshop vaak met retourzendingen te maken? Stel jezelf dan deze vragen

Krijg je als webshop vaak met retourzendingen te maken? Stel jezelf dan deze vragen

Redactie Baaz

Ben je al een tijdje een webshop aan het runnen? Dan heb je vast gemerkt dat een webshop runnen niet alleen maar plezier is, maar vaak ook hard werken. Je moet immers creatief zijn, constant de ontwikkelingen op de markt bijhouden en natuurlijk klachten en zendingen afhandelen. Een zending versturen nadat iemand heeft betaald, is natuurlijk het leukste wat er is. Dan ga je verdienen.

Helaas krijg je ook met een negatief aspect te maken en dat zijn de welbekende retourzendingen. Geen enkele webshop is blij met retourzendingen, want het kost je in principe altijd tijd en geld en dat heb je als drukke webshopeigenaar wel voor andere zaken nodig. Gelukkig zijn er manieren om je retourbeleid te verbeteren. Stel jezelf de volgende vragen en neem op basis daarvan de juiste maatregelen.

Gebruik ik de juiste verpakkingsmaterialen? 

Laten we direct met de meest praktische vraag van allemaal beginnen: gebruik je als webshop wel de juiste verpakkingsmaterialen? Soms wordt hier, zeker door kleinere webshops met minder ervaring, tamelijk lichtzinnig over gedacht. Ze denken vooral aan de kosten en besparen op de verpakking, maar beseffen niet dat een pakketje flink heen en weer wordt geslingerd tijdens de gehele reis. 

En als iemand thuis een kapot product ontvangt, dan is het logisch dat hij of zij deze retour stuurt. Denk dus goed na over de verpakkingsmaterialen die je gebruikt voor je producten en kies bijvoorbeeld voor stretchfolie. Daarmee zorg je ervoor dat de kans op schade wordt verminderd en zo kun je al flink wat retourzendingen voorkomen. 

Is de productinformatie wel uitgebreid genoeg? 

Een andere vraag die je jezelf moet stellen: is de productinformatie wel uitgebreid en eerlijk genoeg? Het is logisch dat je in de productomschrijving je spullen aanprijst en mooie foto’s laat zien. Je wilt immers verkopen, maar gelijktijdig moet je wel beseffen dat het een webshop is en niet de realiteit. In het echt kunnen mensen een product goed zien, hun mening vormen en nadien besluiten om het aan te kopen of niet. 

Als het dan goed werkt, dan is de kans klein dat ze het retourneren. Maar als de foto’s bij je producten bijvoorbeeld niet kloppen, of je vermeldt niet de nadelen van een product, dan kan de klant uiteindelijk niet tevreden zijn en het product retour zenden. 

Dus wat staat je te doen? Onderzoeken of de productinformatie uitgebreid genoeg is en alle belangrijke zaken wel zijn vermeld. En als dat niet zo is, dit zo spoedig mogelijk aanpassen. 

En dan nog een laatste algemene tip: je doet er ook goed aan om klanten die producten retour sturen om feedback te vragen. Wat is de reden waarom ze iets retour terugsturen? Met die kennis kun jij als webshopeigenaar gemakkelijker je beleid aanpassen. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie