Kwettr: betalen voor producten met een tweet

Kwettr: betalen voor producten met een tweet

Redactie Baaz

In de snel veranderende muziekindustrie moet je constant blijven innoveren en soms leidt dat tot bijzondere resultaten. Bas Kruijssen van muzieklabel Black Hole Recordings stuitte bij toeval op een gat in de markt: online pop-up stores, waar je kunt betalen met een Twitterbericht.

Het concept van de pop-up store is niet nieuw, maar de toepassing die Bas Kruijssen bedacht heeft, is dat zeker wel. Met Kwettr kun je als bedrijf een online pop-up store laten openen, waar de bezoekers hun aankoop afrekenen door een tweet te versturen. ‘De originele opzet was dat we op die manier meer Twittervolgers konden verzamelen. Zo konden we de gegevens weer gebruiken voor marketingdoeleinden, maar dat liep zo goed, dat we ons al snel bedachten dat we die stores ook kunnen verhuren aan andere bedrijven en branches.’

Blauwe oceaan

Bas kwam op het idee na het volgen van een ‘blue ocean strategy marketing’-seminar, waarin werd uitgelegd dat je als ondernemer het beste kunt ondernemen buiten de bestaande markten. Op die manier ben je altijd de eerste met een concept en loop je voor op de concurrentie. ‘De naam van het concept is gewoon een vertaling van Twitter, maar daar hadden ze geen problemen mee.’ ‘Nu zijn we ineens een intermediair op het gebied van online adverteren. We verhuren de winkel en adverteren op Twitter voor onze klanten. We bieden bedrijven de keuze uit een aantal templates, of ze kunnen zelf bijvoorbeeld een foto van hun pand maken, dat wij vervolgens digitaliseren.’ Zo ontstaat de voor pop-up stores typische tijdelijke winkelruimte, zonder dat de klant zijn identiteit verliest. ‘Een platenwinkel ziet er precies zo uit als in het echt, maar wij photoshoppen de te verkopen platen in de rekken’, vertelt Bas.

Snel verkopen

Hij was verbaasd om te zien hoe effectief de methode blijkt te zijn. ‘Mensen komen binnen en zijn binnen een minuut weer weg, maar wel met een aankoop. Ze gaan dus niet rustig winkelen, maar komen gericht de pop-up store binnen, doen hun aankoop en gaan weer verder. In onze eerste shop deed 35 procent van de bezoekers een aankoop. Vergelijk dat eens met de resultaten van Google advertenties’, zegt hij lachend. ‘Sowieso krijg je veel reacties op de pop-up store. We hebben een remixcompetitie gehouden voor een label, daar kregen ze binnen één week zo veel reacties op, dat ze daar uiteindelijk meer aan verdienden dan dat ze hadden uitgegeven aan de pop-up store zelf.’

Inmiddels is het concept flink uitgebreid zodat er niet alleen maar digitale producten kunnen worden verkocht. ‘Het werkt als volgt: de klant komt de store binnen, verstuurt de tweet om te betalen voor zijn aankoop en wij sturen hem een downloadlink van het muzieknummer toe. We bedachten dat als je een fysiek product echt wilt verkopen, je op dezelfde manier ook een kortingscode zou kunnen verstrekken.’ Zo lok je via de pop-up store ook nog klanten naar je eigen webwinkel. Bedrijven blijken interesse te hebben in het concept. In de eerste week meldden zich al meerdere geïnteresseerde klanten.

Voorlopig is Bas nog niet klaar met het doorontwikkelen van het concept. ‘We komen telkens nieuwe dingen tegen waarvan we denken: daar moeten we ook iets mee, maar voorlopig zijn we druk met het lanceren van de eerste stores en het benaderen van de pers om aandacht voor het idee te genereren. Deze maand gaan de eerste stores online en dan hopen we snel verder te kunnen groeien.’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie