Luzac creëert een eigen leerlijn voor het vak Levenskunde
Luzac heeft een nieuwe leerlijn voor het vak Levenskunde ontwikkeld, die verder gaat dan burgerschapsvorming en leerlingen klaarstoomt voor zowel hun maatschappelijke als professionele toekomst. Met lessen en projecten waarin leerlingen samenwerken, bouwen ze aan hun zelfbewustzijn en (sociale) vaardigheden voor de volgende fases in hun leven; de studietijd of de eerste baan.
Luzac wil leerlingen extra handvaten meegeven, waarmee ze binnen de huidige snel veranderende wereld goed hun weg kunnen vinden. Daarom verscheen een nieuwe invulling van het vak Levenskunde vanaf schooljaar 22/23 op de lesroosters. Jackeline Tullenaar, rector bij Luzac Eindhoven, vertelt over de grote meerwaarde hiervan: ‘’Studenten en werkenden hebben verschillende vaardigheden nodig, die vaak niet tijdens hun schoolcarrière worden aangeleerd. Zo wordt op veel scholen geen aandacht besteed aan hoe je bijvoorbeeld een goede presentatie of gerichte feedback geeft. En daardoor zien mensen er tijdens hun loopbaan vaak tegenop! Daarom zorgen we er met deze nieuwe leerlijn voor dat onze leerlingen er stap voor stap mee vertrouwd raken. Ook vinden we het belangrijk dat ze inzicht krijgen in wie ze zijn en hoe ze naar de wereld kijken. Zo beginnen ze zelfbewust en -verzekerd aan hun vervolgstap.’’
Vier jaarlijks terugkerende thema’s
Het vak Levenskunde wordt een uur per week gegeven door leerlingbegeleiders die al dichtbij de leerlingen staan. Leerlingen ontwikkelen zich van de brugklas tot het jaar voor de examens binnen vier terugkerende thema’s: effectief communiceren, persoonlijke effectiviteit, persoonlijke balans en levenskunde internationaal.
Voor de internationale verdieping van het vak heeft Luzac een connectie met scholen in Azië en Afrika. Hiervoor slaat Luzac de handen ineen met Globewise, een organisatie die zich inzet voor de toegang tot onderwijs voor jongeren in ontwikkelingslanden. Scholen wisselen onder andere voorstelvideo’s en interviews uit, om Luzac-leerlingen te laten zien hoe het leven daar is en de leerlingen daar te laten zien hoe het in Nederland is. De leerlingen van Luzac organiseren zelf ook nog een benefietevent, waarmee geld opgehaald wordt voor specifieke projecten van Globewise.
Huidige effecten
Luzac zit middenin het schooljaar waarin de leerlijn voor het eerst wordt aangeboden. De eerste effecten zijn zichtbaar, zo vertelt Jackeline Tullenaar: ‘’We hopen natuurlijk dat leerlingen de tips die ze hebben gehad, kunnen inzetten bij andere vakken. En dat ze zich sterk voelen! We horen al terug dat leerlingen het een leuk vak vinden en dat het ervoor zorgt dat ze nog prettiger met elkaar omgaan. Vooral de vaardigheden om goed feedback te geven, komen al mooi tot hun recht. Ook is er meer openheid op school. Leerlingen durven open te praten en voelen zich zekerder over hun capaciteiten.”
Lees ook: Luiss Business School lanceert haar eerste reeks lezingen in hartje Amsterdam
Lees ook: Echt waar: er komt een zomerschool voor vrouwelijke ondernemers