Manager, je communiceert onder de maat: onwil of onkunde?
Managers zijn vaak te druk met inhoudelijke werkzaamheden en missen bovendien de ervaring voor ‘people management’. Maar hoe komt het dat er te weinig wordt gecommuniceerd? En hoe zorg je ervoor dat de communicatie beter verloopt? In deze blog geef ik je hierop het antwoord.
Generatie (WH)Y
De digitaal vaardige generatie Y (vanaf 1980) verwacht meer communicatie vanuit hun leidinggevenden. Ze zijn gewend aan snelle interactie en krijgen bijvoorbeeld liever direct feedback dan eens per jaar in een functioneringsgesprek. En hierin staan ze niet alleen. Maar liefst 45 procent van de medewerkers vindt dat zijn of haar leidinggevende beter moet leren communiceren met medewerkers. 16 procent wordt onvoldoende op de hoogte gesteld. Ook duidelijkheid over de verwachtingen van de manager en een gebrek aan aandacht, beschikbaarheid en waardering scoren hoog in de gemiste communicatie.
Vaker aanspreken
Niet zo gek dus, dat veel issues onuitgesproken blijven. Managers ontkennen het probleem niet: uit eerder onderzoek bleek 40 procent hun medewerkers, collega’s of manager eigenlijk vaker te willen aanspreken. Maar ze oordelen liever over de andere managers: 60 procent vindt dat collega’s hun medewerkers meer moeten spreken. Bovendien bevonden de Erasmus Universiteit en KPMG dat managers hulp zoeken bij thema’s als effectief communiceren, omgaan met conflicten, stijlen van leidinggeven en grenzen leren stellen. Waarom dan toch nog te weinig communicatie?
In de spagaat
Tijdgebrek is een belangrijke reden, maar niet alleen uitvoerende taken houden managers af van ‘people management’. Het gebrek aan ervaring met de benodigde communicatieve vaardigheden speelt ook een grote rol, wat de drempel tot het uitspreken van issues steeds groter maakt. De spagaat is het grootst voor ‘nieuwe’ leiders, die een stap omhoog doen vanuit hun uitvoerende rol en voor het eerst een team onder zich krijgen. Terwijl zij het meest gebaat zijn bij kennis en oefening in de verschillende communicatieve situaties die ze tegen gaan komen, kampen ze tegelijkertijd met overvolle agenda’s die weinig ruimte laten voor intensieve trainingssessies. Een tijdsefficiënte oplossing is gewenst.
Vaardigheden online opdoen
Om de benodigde oefening in deze communicatieve vaardigheden los te koppelen van tijd en plaats, kun je gebruik maken van online training. Via de pc of smartphone wordt een bepaalde techniek eerst gelezen, dan bekeken en vervolgens zelf voor de camera geoefend. Bij Deloitte worden leidinggevenden bijvoorbeeld getraind in het voeren van betekenisvolle gesprekken door middel van performance coaching skills, waarbij online videorollenspellen een belangrijkonderdeel zijn. Niet alleen doordat managers nu op elke plaats en moment zelf even kunnen trainen, maar ook doordat het leereffect groter blijkt dan voorheen.
Dat 60 procent van de werknemers rondloopt met onuitgesproken issues, is veel te veel. Maar zorg dat jouw managers de tijd én de vaardigheden hebben om goede gesprekken met hun medewerkers te voeren, en dit aantal zal dalen. Zo worden je werknemers gelukkiger en de algehele organisatie een stuk efficiënter.