Masterclass of Happiness veroverde de wereld stormenderhand:
Finland, al zeven jaar op rij het gelukkigste land ter wereld, was het eerste land dat zijn eigen masterclass organiseerde. De sociale mediacampagne en PR-inspanningen ontketenden een wereldwijd fenomeen met ontzagwekkende resultaten: de verdiende mediawaarde bedroeg meer dan €165 miljoen en het aantal reizen naar Finland nam aanzienlijk toe. De campagne werd bekroond in vele internationale marketingcompetities.
Al zeven jaar op rij is Finland uitgeroepen tot het gelukkigste land ter wereld. Visit Finland introduceerde samen met hun creatieve bureau SEK de Masterclass of Happiness om hun merkbeleving wereldwijd over te brengen. De unieke activatiestrategie betrok niet alleen reizigers, maar belichaamde ook Visit Finland's merkmissie om innerlijk geluk te promoten.
In een tijd waarin 45%* van de mensen vergeten is hoe geluk voelt, is er meer vraag naar geluk dan ooit. Visit Finland besloot om in te grijpen: ze introduceerden de Masterclass of Happiness, een spoedcursus waarin de levensstijl van 's werelds gelukkigste natie wordt gedeeld. De Finse gemoedstoestand is geen geheim of een mystiek aangeboren vermogen; het is eerder een vaardigheid die geleerd kan worden.
“Tegen de achtergrond van een wereldwijde daling van het geluksniveau, vertegenwoordigt de Finse levensstijl een positief perspectief. Omdat we het universele verlangen naar tevredenheid herkenden, begon het idee van de Masterclass voor Geluk zich te ontwikkelen. Ons doel was om reizigers aan te trekken, maar ook om een echt, zinvol instrument te creëren waarmee iedereen de Finse levensstijl van geluk kan omarmen,” zegt Suvi Lähde, Executive Creative Director bij SEK.
Verbazingwekkende groei in digitale kanalen, maar ook in daadwerkelijke reizen
Met een kleiner budget vertrouwde de campagnestrategie op het virale potentieel van sociale media, gerichte online reclame en de kracht van PR. In totaal resulteerde het mediabereik in meer dan 2.500 mediahits wereldwijd. Prestigieuze mediakanalen zoals CBS News, BBC, Forbes en ABC News besteedden aandacht aan de campagne. De laatste documenteerde de masterclass zelfs in een speciale serie van 2 afleveringen.
Met een aanzienlijk kleiner budget in vergelijking met concurrenten, maximaliseerde Visit Finland hun impact door publiek te betrekken, digitale vraag te genereren en een PR-fenomeen te initiëren. Om ervoor te zorgen dat de boodschap een wereldwijd publiek zou bereiken, werd de Masterclass of Happiness gelanceerd met een multichannel social-first aanpak. De masterclass trok een verbluffend aantal aanmeldingen: meer dan 150.000 mensen van over de hele wereld wilden hun deel van het Finse geluk.
De digitale kanalen van Visit Finland kenden een ongekende groei na de lancering van de campagne: hun social media following steeg met 22%, het websiteverkeer groeide met 350% en de hashtag views op TikTok overschreden de 9,6 miljoen. Een verrassende Instagram-aanbeveling door Kourtney Kardashian aan haar publiek van 224 miljoen mensen wakkerde de interesse van mensen verder aan.
Het vergroten van de bekendheid van Finland als reisbestemming was een van de centrale doelen van de campagne. Als we de reiscijfers vergelijken met vorig jaar, is het effect onmiskenbaar: Het aantal overnachtingen in Finland steeg met 8%.
“We geloofden dat het concept van geluk wereldwijd zou aanslaan, maar het niveau van opwinding en betrokkenheid dat we zagen verraste ons nog steeds. De bekroonde campagne sleepte trofeeën in de wacht bij SABRE Awards EMEA en Grand One, Finlands grootste digitale marketingprijzen, en ging daarnaast in twee categorieën door naar ronde 2 van The 2024 One Show. De Masterclass of Happiness bleek onze meest succesvolle campagne ooit te zijn,” zegt Virva Katajala, hoofd marketing bij Visit Finland