Medewerkers behouden? Ga toch fietsen!
In 2020, op het hoogtepunt van de eerste coronagolf, overwoog 32 procent van werkend Nederland om in het komende jaar van baan te wisselen (bron: Kaspersky, ‘Securing the future of work’). Tegelijkertijd weerhield aanhoudende economische onzekerheid velen van een daadwerkelijke carrièreswitch. Inmiddels is de landelijke werkloosheid gezakt, lijken omzetcijfers te stabiliseren en durven organisaties weer te werven. Jouw medewerkers hebben relatief veel tijd gehad om te peinzen over hun carrière - én jouw medewerkers zullen in de komende maanden steeds meer baankansen ervaren. Thuiswerk vergrootte het belang van betrokkenheid uit, maar ook op het moment dat de kantoordeuren weer permanent openen, gaat dát belang nergens heen. Het is zaak om talent bij je te houden. Dít is hoe.
Hoewel de waarde van medewerkersbehoud door COVID-19 werd benadrukt, is het belang allesbehalve nieuw.
Vergrijzing en een stagnerende bevolkingsgroei hangen sinds jaar en dag als zwaard van Damocles boven het hoofd van Nederlandse ondernemers en HR-afdelingen. Het inwerken van een medewerker met minimumloon kost al gauw duizenden dan wel tienduizenden euro’s. En dan hebben we het nog niet eens over de advertentie- en tijdsinvesteringen die met werving gepaard gaan.
Je werkt al aan medewerkersbehoud met je natuurlijke doen en laten. Effectiviteit wisselt per persoon. Sommigen hebben er gevoel voor - en anderen niet. Vind je zelf dat je tot de laatste groep behoort, dan hebben we goed nieuws. Succesvol behoud hoeft niet van persoonlijke aanleg af te hangen.
Hoe?
Iedere ondernemer heeft de keuze om te investeren in effectieve methoden. Denk aan secundaire arbeidsvoorwaarden als PC’s, laptops, auto’s, optionele financiële vergoedingen en aanvullende vakantiedagen.
Het fijne is dat de financiële waarde van een extra’tje zelden gelijkstaat aan de effectiviteit. Een medewerker die graag gamet kan zomaar evenveel waarde hechten aan een krachtige werk-PC als een handvol extra vakantiedagen, ongeacht of die vakantiedagen optellen tot een veel groter bedrag dan de PC.
Vragen naar de interesses van medewerkers is dan ook altijd een goed begin. Daarnaast werkt de keuze voor tastbare extra’s - zoals een bedrijfswagen of laptop die (bij voorkeur) na werk gebruikt kan worden - doorgaans goed.
Veelzijdige secundaire arbeidsvoorwaarden
Wonen medewerkers in de buurt, voorzie je hen van bedrijfsfietsen en plaats je een overkapte fietsenstalling bij het kantoor, dan help je medewerkers niet alleen op weg, maar houd je hen gezond, fit en daarmee productief.
Het laatste voorbeeld heeft een belangrijk hoofddoel en meerdere bijkomstige voordelen. De fietsen dienen hoofdzakelijk als werkvervoer; kunnen gebruikt worden voor privévervoer en voorzien in beide gevallen in beweging die bijdraagt aan fitheid en productiviteit.
Veelzijdige bijkomstigheden worden door alle optimale secundaire arbeidsvoorwaarden gedeeld.
Elke medewerker kan extra vakantiedagen gebruiken om voldoende rust te vinden voor prestaties in een veeleisende periode, maar een internationale medewerker kan in dezelfde vakantiedagen op reis zijn en ervaring opdoen in een land met wiens inwoners hij of zij zakendoet. De bedrijfsauto brengt een medewerker naar de zaak, maar stelt medewerkers met een gezin in staat om hun kinderen te vervoeren.
Voorbeelden van effectieve keuzes zijn legio, dus besparen we je de volledige opsomming. De kern is het belang van een overweging. Bovengemiddeld medewerkersbehoud is niet alleen weggelegd voor organisaties met de diepste zakken, want de beste secundaire arbeidsvoorwaarden zijn niet financieel maar persoonlijk van aard.