Met ambitie naar succes dankzij IT
Ambitieuze mkb-organisaties hebben meer succes in de markt

Met ambitie naar succes dankzij IT

Redactie Baaz
Welke overeenkomst hebben bedrijven als H&M, Starbucks en Amazon? Ze barsten van de ambitie. En doordat ze weten hoe ze ambitie kunnen vertalen naar realiteit, groeiden hun kleine bedrijven naar grote organisaties met bijbehorende miljardenomzet.

Ook ambitieuze mkb-organisaties hebben meer succes in de markt, blijkt uit onderzoek van Circle Research. Maar niet elk mkb-bedrijf weet nog de vertaalslag te maken. Dat komt, doordat ze vaak niet weten hoe ze hun visie moeten realiseren. Hoe zet je ambitie nu om in daadwerkelijke, succesvolle resultaten?

1. De juiste mentaliteit

Allereerst moeten medewerkers de juiste mentaliteit hebben. Dit soort personen tonen vaak blijk van strategisch inzicht, hebben veel energie en een sterke innovatiedrang. Zeer ambitieuze bedrijven trekken meer van dit soort medewerkers aan, omdat er geen bedrijfscultuur heerst waarin bureaucratie en veranderingsangst de boventoon voeren. In plaats daarvan zijn ze juist pioniers. Tachtig procent van de zeer ambitieuze organisaties wil altijd vooroplopen met de nieuwste technologieën. Dat is een van de voornaamste redenen dat ze gemotiveerde medewerkers aantrekken.

2. Formuleer een duidelijk doel

Als tweede is het belangrijk om een realistisch doel te formuleren. Hier gaat het vrijwel altijd mis. Het wensenlijstje met doelen wordt in de meeste gevallen aangevoerd met ‘meer omzet behalen’. Een prima doel, maar degenen die echt ambitieus zijn, stoppen hier niet. Terwijl de meeste mkb-bedrijven vrij vaag blijven in hoe ze doelen willen bereiken, maken de zeer ambitieuze organisaties hun plannen concreet. Zij weten precies hoeveel en wat ze willen bereiken en via welke strategie ze dat gaan bewerkstelligen. Denk aan het ontwikkelen van gewenste producten, diensten en het verkennen van nieuwe afzetmarkten. Een tweede doel van ambitieuze bedrijven is dat ze de omgang met de klant aanzienlijk willen verbeteren. Dit bereiken ze door via dataverzameling en data-analytics meer inzicht te krijgen over de interesses, wensen en de algehele tevredenheid van klanten.

3. Juiste technologie

De laatste voorwaarde voor het realiseren van je ambities is het inschakelen van de juiste technologie. Uit het onderzoek blijkt dat tachtig procent van de zeer ambitieuze bedrijven IT inzet om concurrentievoordeel te bereiken. Bol.com bijvoorbeeld kan dankzij innovatieve oplossingen een snelle levering van producten garanderen, een vertrouwd gevoel geven aan klanten door overal het bestelproces zichtbaar te maken, een grote hoeveelheid producten aan te bieden en bij elk product aanbevelingen te doen. Het onderscheidt hen van concurrenten, wat hen tevens hielp een omzetgroei van 35 miljoen in 2003 naar 405 miljoen in 2012 mogelijk te maken.

De juiste technologie inzetten, is dus een noodzakelijke stap in de realisatie van ambities. Maar slechts een vijfde van de organisaties heeft relevante IT in huis tegenover een kwart van de zeer ambitieuze organisaties. De keuze van de gebruikte technologie is uiteraard afhankelijk van de behoefte. Wel blijkt uit het onderzoek dat zeer ambitieuze organisaties met name interesse tonen in software applicaties ter bevordering van connectiviteit (89 procent) en in cloud-gebaseerde oplossingen (76 procent). De meeste laten hun uiteindelijke keuze afhangen van vier eisen: kosteneffectiviteit, schaalbaarheid naar behoefte, industriespecifiek en dat het software-gebaseerd is.

Technologie en dienstverleners

Wil je ambitie in je bedrijf op succesvolle wijze naar een hoger niveau tillen, dan kunnen managers hier dus diverse stappen voor zetten. Overigens vindt negentig procent van de zeer ambitieuze bedrijven dat zij dit niet alleen kunnen, zo stelt het onderzoek. Daarbij zoeken ze vooral naar goede strategische partners op het gebied van IT-dienstverlening. Kijk daarom goed naar wat er binnen de business mogelijk is en welke dienstverleners daarvoor de beste ondersteuning bieden.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie