Mkb'er moet meer experimenteren
Experimenteren en een minder rigide ondernemersplan kunnen leiden tot een succesvollere zaak.
Waarom experimenteren helpt
Succesvolle ondernemers die in het mkb experimenteren, laten klanten leidend zijn en doen steeds minder met een doortimmerd ondernemersplan.
Deze flexibiliteit leidt tot innovatie en groei, niet alleen bij de reguliere ondernemingen maar ook bij de sociale ondernemingen, blijkt uit het onderzoek van Panteia met de naam 'Toekomstbestendig ondernemen. Het verhaal van acht bijzondere mkb-ondernemers en hun succesfactoren', dat in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken is uitgevoerd.
Achtmaal experimenteren
Het onderzoek laat aan de hand van acht casussen zien hoe ondernemers meebewegen met het snelle tempo van veranderingen in de economie en maatschappij. Wat zij met elkaar gemeen hebben, is dat ze een andere aanpak van ondernemen toepassen dan de gebruikelijke.
Hun aanpak kenmerkt zich door experimenteren, klantenfeedback en veelvuldig aanpassen. Vooraf plannen en ontwerpen compleet uitdenken zijn daarentegen geen kenmerken van de ondernemers. Oftewel, de ondernemer weet dat hij/zij nog niet alle kennis over de markt, de gewenste productspecificaties en de technische mogelijkheden in huis heeft en dat het product nog niet helemaal af is.
Testen van het product
Deze ondernemer gaat het product (op kleine schaal) testen en op basis van klantenreacties verbeteren, waarna een continu proces van testen en aanpassen plaatsvindt, totdat het product goed is. De klant treedt sturend op bij deze ‘lean start-up’-manier van ondernemen.
Kennis en vaardigheden
Ook bleek uit de casussen dat de ondernemers allen uitermate gemotiveerd zijn, lef hebben, het ondernemerschap in hun genen hebben en in hun team van medewerkers en partners zoeken naar complementariteit in kennis, vaardigheden, houding en gedrag.
Mede door dit laatste is het voor hen mogelijk om gelijktijdig te exploiteren en te exploreren. Met andere woorden: deze ondernemers ontwikkelen en innoveren continu, naast de dagelijkse praktijk van verkopen, produceren en afleveren.