‘Nederland betaalt in 2020 een recordbedrag van 3,4 miljard euro via Tikkie’
Sociale verandering corona duidelijk zichtbaar
Tikkie wordt vooral gebruikt bij sociale activiteiten. Door corona moesten mensen in 2020 noodgedwongen voor een andere invulling kiezen. Dat is goed terug te zien in de omschrijvingen van de betaalverzoekjes. “Zodra de terrassen weer open mochten, zagen we een enorme stijging in het aantal betaalverzoeken dat daaraan verbonden was”, vertelt Moreno Kensmil, hoofd Marketing van Tikkie. “Toen de regels weer strenger werden, zagen we een enorme verschuiving. Want mensen zijn door alle restricties heel vindingrijk gebleken. Zo is het avondje uit veranderd in samen thuis genieten van een bezorgmaaltijd en zagen we een toename in de verzoekjes voor boodschappen. Tot slot zagen we dit jaar 3 opvallende nieuwe binnenkomers in de omschrijvingen van betaalverzoeken: puzzels, planten en mondkapjes.”
Creatieve ondernemers ontdekken gemak van Tikkie
Ook ondernemers slaan zich creatief door de coronacrisis en ontdekten daarbij massaal het gemak van Tikkie. “Veel horecazaken gingen snel over op afhalen of bezorgen. Dan is het makkelijk om je gasten via Tikkie te laten betalen”, aldus Kensmil. Maar ook buiten de horeca wisten ondernemers Tikkie te vinden. Zo zetten kerken en voedselbanken een Tikkie QR-code in om contactloos en op afstand geld op te halen. Retailers zonder webshops gebruikten Tikkie in combinatie met bestellingen via Facebook en Instagram. Kensmil: “We zijn er trots op dat we juist in deze lastige tijden ondernemers een eenvoudige en veilige betaaloplossing kunnen bieden. Daarbij hebben we dit jaar gezien dat contactloos betalen in de horeca de norm is geworden en waarschijnlijk blijft dat ook wel zo. Als alles weer helemaal open mag, bieden we met Tikkie Check een ideale oplossing om af te rekenen zonder tussenkomst van de bediening.”
Nieuwe initiatieven in de Tikkie app
Zelf heeft Tikkie ook niet bepaald stilgezeten in 2020 en heeft dit jaar - naast Tikkie Check - Tikkie Terug gelanceerd. “We merkten dat cashback-acties vaak worden ervaren als omslachtig en onbetrouwbaar, terwijl het zoveel eenvoudiger kan. Om het vierjarig bestaan te vieren, hebben we onze gebruikers deze zomer in samenwerking met HEMA dan ook via Tikkie Terug getrakteerd op een Tompouce”, vertelt Kensmil. “Naast Tikkie Terug werken we ook met derde partijen om acties op te zetten die de ervaring binnen de app leuker maken voor onze gebruikers. Denk hierbij aan winacties of korting op producten die passen bij onze gebruikers. Ondanks de uitdagingen van 2020 hebben we toch veel nieuws kunnen brengen en een goede basis gelegd voor 2021. We gaan voor een jaar waarin we nog meer met elkaar kunnen delen.”