Nieuw onderzoek toont dat drie op de vijf Nederlanders klaar is voor kweekvlees

Nieuw onderzoek toont dat drie op de vijf Nederlanders klaar is voor kweekvlees

Redactie Baaz

Kweekvlees is in opkomst als mogelijke oplossing om de voedingsindustrie te verduurzamen. Dat ziet ook een groot aantal Nederlandse consumenten in: 59% is geïnteresseerd in het proberen van kweekvlees. En bijna een derde van de Nederlanders is bereid om een deel van hun vleesconsumptie te vervangen door kweekvlees, zodra het verkocht wordt op Nederlandse markt. Dit zijn bevindingen uit recent onderzoek van YouGov in opdracht van de non-profit en denktank Good Food Institute (GFI Europe) naar de houding van Nederlandse consumenten tegenover kweekvlees. 

Kweekvlees is vergelijkbaar met het vlees dat we vandaag de dag eten, maar het wordt geproduceerd in kweekinstallaties (vergelijkbaar met de fermentoren die worden gebruikt om bier te maken). Deze installaties bootsen de processen na die plaatsvinden in het lichaam van een dier om zo de omstandigheden en voedingsstoffen (water, eiwitten, koolhydraten, vetten, vitaminen en mineralen) te leveren die nodig zijn om vlees te produceren.

65% van de Nederlanders vindt de hoeveelheid vlees die we momenteel in Nederland eten te hoog en de helft wil in de komende twee jaar zijn vleesconsumptie verminderen, zo toont het onderzoek aan. Met meer dan 50 startups in Europa (waaronder het Nederlandse Meatable en Mosa Meat) die zijn gericht op het bevorderen van de sector, heeft kweekvlees de potentie om voedselzekerheidsdoelen te behalen en tegelijkertijd de milieu-impact van vleesconsumptie te verminderen. Bestaand onderzoek suggereert dat kweekvlees de impact van vleesproductie op het klimaat met 92% vermindert, de luchtvervuiling met 94% en tot 90% minder land gebruikt.

Meer dan de helft (53%) van de respondenten is het ermee eens dat overheden moeten investeren in onderzoek naar en ontwikkeling van kweekvlees, wat essentieel is om het betaalbaar en toegankelijk te maken. Ook is 57% van mening dat beleidsmakers boeren moeten helpen om te profiteren van alle nieuwe kansen die de sector biedt.

Koploperspositie

In 2013 werd in Nederland de eerste gekweekte hamburger ontwikkeld, waarna Nederland in Europa altijd een koploperspositie heeft weten te behouden. In 2022 trok de Nederlandse overheid 60 miljoen uit voor onderzoek, onderwijs en opschaling; de grootste publieke investering in kweekvlees tot dan toe. Dit jaar vond daarnaast de eerste kweekvleesproeverij plaats in Nederland, dankzij de creatie van een speciale Gedragscode om proeverijen van kweekvlees en zeevruchten mogelijk te maken voordat het op de markt komt.

Als grondlegger en pionier is Nederland al goed op weg om onderzoek en regelgeving te stimuleren ter ondersteuning van een ecosysteem rond kweekvlees. Voordat een kweekvleesproduct in de EU kan worden verkocht, moet het echter worden goedgekeurd binnen de EU Novel Food-verordening. Volgens het onderzoek is 63% van de Nederlanders het ermee eens dat als kweekvlees de beoordeling door de toezichthouder voor voedselveiligheid doorstaat, het beschikbaar moet zijn voor verkoop om consumenten zelf te laten beslissen of ze het willen eten. Daarnaast vindt 60% dat wanneer kweekvlees op de markt komt, het ook in Nederland geproduceerd moet worden om de nationale economie ten goede te komen.

“Nederland is de bakermat van kweekvlees, consumenten zijn nieuwsgierig en staan open voor dit nieuwe product dat hun favoriete vlees efficiënter en duurzamer kan leveren," legt Acacia Smith, Senior Policy Manager bij het Good Food Institute Europe, uit. "Het land loopt voorop in deze sector en bevindt zich in een bevoorrechte positie om te profiteren van de economische en milieuvoordelen van kweekvlees."

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie