Ondernemers groothandel geraakt door Brexit
De groothandel lijdt onder de dip in de ontwikkeling van de wereldhandel en wordt extra hard geraakt door de Brexit. Van alle sectoren doet de groothandel de meeste zaken met het Verenigd Koninkrijk. De volumegroei valt hierdoor naar verwachting terug van 4,5% in 2015 naar 2,5 procent in 2016 en 2 procent in 2017, bericht het Economisch Bureau ING.
'De tegenvallende wereldhandelsvraag en de relatief lage olieprijzen houden prijsherstel in 2016 en 2017 nog tegen', aldus sectormanager groothandel Marinus van der Meer.
Ondernemers in groothandel Brexit-gevoeliger
De groothandel is zeer internationaal georiënteerd. De ontwikkelingen worden vooral bepaald door die van de wederuitvoer. Het aandeel van de wederuitvoer met het VK is hoger dan dat met andere landen. Van alle Nederlandse wederuitvoer gaat ruim 10 procent naar het VK. De groothandel is dan ook gevoeliger voor de terugval in economische groei. De raming van de volumegroei is vanwege de Brexit verlaagd met 1,5 procentpunt in 2016 (naar 2,5 procent) en 1 procentpunt in 2017 (naar 2 procent).
Lagere handelsvolumes, vooral in non-food
Ook al hebben ondernemers in de groothandel hun transacties doorgaans afgedekt tegen valutarisico’s, als gevolg van de Brexit zal een deel van de vraag afnemen. Voor de groothandel in agrifood producten zullen de gevolgen meevallen.
Het VK is een importland voor diverse agrifood producten en zal deze voorlopig moeten blijven importeren. Wel zullen bijvoorbeeld meer goedkopere soorten bloemen en planten en minder uit het dure segment worden uitgevoerd door de Nederlandse sierteelt groothandelaren. De groothandel in kapitaalgoederen en vooral in non-food zullen wel nadelen ondervinden van de Brexit. Deze producten worden minder gekocht door bedrijven en consumenten in sombere tijden. Nederland exporteert van typische wederuitvoer artikelen als kleding, schoenen en speelgoed 10 tot 15 procent naar het VK.
Digitalisering maakt van e-commerce de standaard
Aanhoudende digitalisering speelt een grote rol in de dagelijkse processen van groothandels. Bestellingen worden grotendeels online verwerkt en de hoeveelheid productspecificaties die klanten online kunnen raadplegen neemt toe. Investeringen in ict-systemen en software winnen aan belang en schaalvoordelen vergroten de afstand tussen de grote en kleine leveranciers.