Sollicitatiegesprek voelt vaak als date voor ondernemers
Meer dan driekwart van de Nederlandse ondernemers is het erover eens: een sollicitatiegesprek lijkt op een date, waarbij het gevoel vertelt of de klik er is.
Een duidelijke match met de organisatiecultuur is veruit het belangrijkste criterium (79 procent) bij het selecteren van nieuw personeel. Vakkennis (48 procent), werkervaring (47 procent) en werkethos (44 procent) volgen op afstand. Deze gegevens blijken uit de jaarlijkse MKB Marktmonitor van Unique in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction onder 1.559 MKB’ers.
Groei vast en flexibel personeelsbestand
De zoektocht naar nieuw personeel, en dus een nieuwe date, is nodig. Ruim een derde (35 procent) van de MKB’ers verwacht namelijk dat het aantal vaste medewerkers in 2016 toeneemt. Daarnaast verwacht 29 procent dat het aantal flexibele werknemers groeit.
Voor het werven van deze nieuwe talenten wordt met name gebruik gemaakt van de netwerken van professionals zelf en dat van hun collega’s (59 procent). Daarnaast zet 57 procent van de MKB’ers een intermediair of uitzendbureau in om nieuwe collega’s te werven.
Net als bij date een match?
Loes Dingemans, algemeen directeur van Unique over de onderzoeksresultaten: 'Dat een match met de organisatiecultuur het belangrijkste criterium is, wisten we al. Maar zo’n hoog percentage valt niet alleen op, maar zet ook aan om eens met een frisse blik naar sollicitatieprocedures te kijken. De ‘klik’ is misschien wel makkelijker te ontdekken tijdens een speeddatesessie, dan tijdens een traditioneel sollicitatiegesprek. Met de aantrekkende arbeidsmarkt in ons achterhoofd, is het belangrijk dat werkgevers opvallen. Immers, sollicitanten hebben wat te kiezen en door een origineel sollicitatieproces, dat past bij het DNA van het bedrijf, is de match sneller ontdekt. Net als met daten, geldt óók hier: zorg dat je opvalt in een drukbevolkte markt!'”