Hoe je jouw saaie bedrijf online laat shinen
Bij Entrepreneur hebben ze onderzoek gedaan naar bedrijven die opereren in een sector die door veel mensen als saai wordt bestempeld. Een aantal van die bedrijven flikken het toch om een sterke online-positie te creëren. Er zijn een paar dingen die je kunt doen om ook jouw saaie bedrijf eruit te laten springen op internet.
1. Video
Je kunt er niet omheen. Zelfs de meest saaie bedrijven hebben video omarmd en zetten het in als een middel om engagement met de doelgroep te creeeren. Het hoeft dan ook niet altijd formeel te zijn. Kijk eens naar deze producent van keukenapparatuur. Een beetje humor doet wonderen! Will it blend?
2. Social media
Hoe kan het dat een belastingadviesbureau bijna een half miljoen volgers heeft op Facebook en Twitter? Omdat ze handig gebruik maken van social media. Zo beantwoorden ze vragen van klanten en geven ze tips. Gebruik social media dus op een slimme manier.
3. E-mailmarketing
Ook hier moet je een beetje creatief zijn. Bedenk leuke e-mailcampagnes om engagement met je doelgroep te bevorderen. Een bezorgservice voor maaltijden is nodig, want men moet eten, maar erg hip is het meestal niet. Seamless heeft e-mailmarketing begrepen. Zo boden ze maaltijden aan die goed pasten bij HBO-televisieseries. Of speelden ze in op iets bizars als National Donut Day.
4. Winacties
Een van de meest effectieve manieren om een breed online-publiek aan te spreken is door het organiseren van winacties. Ook al verkoop je iets zo on-sexy als blenders, er is altijd wel een creatieve invalshoek te bedenken.
5. Bied je publiek achtergrondinformatie
Veel mensen vergeten soms dat er in een bedrijf of voor een merk een heleboel mensen werken die vaak achter de schermen opereren. Laat af en toe een gezicht zien, zo word je gezien als menselijk en dat zal goed worden opgevat door de doelgroep. Haal er je voordeel uit, ga de discussie aan met de klant en kijk hoe je kunt verbeteren. Dit kan op heel veel manieren. Bijvoorbeeld in de vorm van een foto van een medewerker met daarbij een verhaal, of een video waarin je vragen van klanten beantwoord die ze hebben ingestuurd via Twitter en Facebook. Mogelijkheden genoeg!
Instagram is ook een prominent medium om je doelgroep te bereiken. Deze bedrijven hebben de app helemaal door.