Kapitaalinjectie voor jonge Amsterdamse brillenmaker
De startup maakt perfect passende brillen met behulp biometrische scans, die opticiens uitvoeren met behulp van een iPad. Met de investering kan Roger Bacon de Nederlandse activiteiten verder uitbreiden, vorm geven aan de groei in de Verenigde Staten en investeren in de optimalisatie van de toegepaste techniek.
Rondje om de klant
3D-printen, ook wel Additive Manufacturing, vindt zijn weg steeds beter naar de consument. Met de inzet van techniek wordt een uniek product gemaakt. Producten hebben hierdoor een ultiem draagcomfort.
Zo verkoopt Adidas binnenkort 3D-geprinte schoenen. Met behulp van innovatieve techniek wordt een digitaal bestand, bijvoorbeeld een biometrische scan van het gezicht van een brillendrager, omgezet naar een fysiek product. De biometrische scan die de basis vormt voor de bril, wordt gemaakt door een opticien. Deze loopt met een iPad die is uitgerust met een speciale scanner, een rondje om de klant.
Zo worden alle anatomische kenmerken, zoals grootte van de neus en afstand tussen neus, oog en oor, vastgelegd. De op maat gemaakte bril heeft hierdoor optimaal draagcomfort. Klanten maken daarna keuzes over montuur en kleur. Roger Bacon is de eerste producent van 3D-brillen in Nederland.
Van massaproductie naar maatwerk
Michiel Alewijnse, investeerder: ‘Het idee van een op maat gemaakte bril die wordt geproduceerd met innovatieve technologie zonder restafval, spreekt me enorm aan. Het past perfect bij de tijd waarin we leven. Ieder gezicht is uniek. En brillen moeten dat ook zijn. Roger Bacon loopt voorop in de transformatie van massaproductie naar maatwerk. Dat is de toekomst. De combinatie van personificatie, innovatieve techniek en duurzaamheid zijn voor mij de belangrijkste redenen om te investeren.’ Naast Alewijnse zijn er ook andere investeerders.
Pieter Jonckheer, oprichter en CEO van Roger Bacon: ‘De investering bewijst dat we de juiste weg zijn ingeslagen toen we twee jaar geleden zijn gestart en onze vaste banen als ingenieur hebben opgegeven. Na een succesvolle eerste collectie zien we dat er steeds meer vraag is naar onze op maat gemaakte brillen. Met deze investering kunnen we aan deze toenemende vraag in Nederland, de Verenigde Staten en in andere landen beantwoorden.’
Jong bedrijf Roger Bacon Eyewear
In 2014 is Roger Bacon Eyewear opgericht door Pieter Jonckheer en Jan-Berend Zweerts. Het duo startte Roger Bacon om het probleem van afzakkende en pijnlijke brillen voorgoed op te lossen. Roger Bacon is het eerste bedrijf dat brillen volledig op maat maakt aan de hand van 3D-scans van gezichten. Roger Bacon is vernoemd naar een gelijknamige wetenschapper in de optica die in de dertiende eeuw aan de wieg stond van de ontwikkeling van de bril.