Ondernemer daagt verkopers uit: hoe goed verkoop je écht?
Je bent verkoper en weet waarschijnlijk alles al over het verkoopvak. Maar pas je het ook toe? Advies voor verkopers.
In zijn boek ‘Alles is verkopen’ daagt ondernemer Jan Bloemhof je uit: hoe goed verkoop je écht? Maar hij doet meer. Hij deelt ook gul alle technieken die hij zelf in de afgelopen vijftig jaar heeft toegepast.
De meeste verkopers hebben volgens Bloemhof meer potentie dan ze laten zien. Bovendien draait het beslist niet allemaal om talent, zo betoogt de auteur. Goed zijn, is vooral een kwestie van zelfcontrole, studeren, toepassen en oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Adviezen voor verkopers
In zijn boek werpt de auteur zich daarbij op als mentor. Wie zijn tips en adviezen ter harte neemt, zal volgens hem stap voor stap nog beter worden in zijn vak en uitgroeien tot wat Bloemhof een Top Of Mind-verkoper noemt: de verkoper aan wie mensen het eerst denken zodra ze een product nodig hebben.
In de vijfendertig bondige hoofdstukken van zijn boek laat Bloemhof geen aspect van het verkooptraject onbelicht. Hij benadrukt dat het cruciaal is dat je als verkoper goed bent in al deze onderdelen van het vak.
Sluit die deal
Zo leert hij je hoe je je waarnemingsvermogen verbetert, hoe je meer controle krijgt over je gedachten en je gedrag, hoe je doelen stelt en behaalt maar ook hoe je soepel omgaat met afwijzing want je wordt in dit vak nu eenmaal vaker afgewezen, dan dat je daadwerkelijk een deal sluit. En tot slot leer je natuurlijk wat hét moment is om die deal wel te sluiten.