Succesvol AR en VR inzetten binnen jouw bedrijf
We lezen veel over Augmented Reality (AR)- en Virtual Reality (VR)-toepassingen, maar om deze technologieën praktisch toe te passen is een ander verhaal.
Toch is dat goed mogelijk, iets wat Playmax Group heeft bewezen. Samen met ASUS ontwikkelden zij een Augmented Reality-app voor de ASUS ZenFone AR. We gingen met hen in gesprek op het hoofdkantoor van ASUS Benelux over wat Playmax Group voor de (zakelijke) markt en jouw bedrijf kan betekenen.
We zitten met Bas van Ettinger (op de foto linksonder), Ruben Prins (linksboven) en Natan Prins (staande foto) aan tafel, de drie mannen die aan het hoofd staan van Playmax Group. Ze werden door ASUS benaderd om een AR-app te maken voor een Back to School-campagne, waarbij de AR-applicatie je middels een geprojecteerde robot soepel door de MediaMarkt leidt en je (virtueel) kennis laat maken met de producten van ASUS.
De app is in een indrukwekkende drie weken gemaakt, waaruit hun kunnen blijkt, maar ook wat ze willen en wat ze misschien wel voor jouw bedrijf kunnen betekenen.
Playmax Group
Het bedrijf is nog jong en bestaat drie jaar. Het ontwikkelen van AR- en VR-toepassingen kwam in een stroomversnelling toen Playmax Group in contact kwam met een wetenschapper die een therapie ontwikkelde voor mensen met verlammingen, bijvoorbeeld door een hersenbloeding.
Bas: 'We ontwikkelden een applicatie waarbij het lijkt alsof ze die verlammingsverschijnselen helemaal niet hebben. Met Augmented Reality kunnen we lichaamsdelen spiegelen zodat men oefeningen kan doen met de lichaamsdelen die nog wel functioneren en het via Augmented Reality lijkt alsof de lichaamsdelen die niet werken het wel doen. Een beetje de hersenen voor de gek houden dus.'
Er is een therapie om de applicatie heen ontwikkeld en al met succes ingezet, hoewel de therapie wel nog volop getest wordt. De eerste resultaten zijn echter hoopgevend en laten bovendien zien wat er praktisch mogelijk is met AR- en VR-toepassingen.
Laagdrempelig
Een belangrijk punt voor het bedrijf is dat eindgebruikers de toepassing moeten kunnen snappen en gebruiken. 'Met de app voor therapie wilden we bijvoorbeeld niet dat mensen gedwongen een kast van een PC met een VR-bril in huis moesten halen', vertelt Bas. Natan vult aan: 'Het moest ook gewoon echt gebruiksvriendelijk zijn, iedereen moet met de toepassing uit de voeten kunnen. Het is toch een applicatie waar je hoop mee creëert bij mensen omdat het deel uitmaakt van een therapie die werkt. Bovendien kunnen mensen ook sneller geholpen worden als ze er zelf mee aan de slag kunnen.'
ASUS ZenFone AR
Op het moment dat ASUS met de ZenFone AR op de markt kwam, zag het jonge bedrijf in dat dát precies het laagdrempelige device is wat ze zochten. Bas: 'Doordat deze smartphone het Google Tango-platform ondersteunt waardoor perceptie van diepte, bewegingsdetectie- en tracking en het scannen en leren van de omgeving mogelijk is, konden we onze oplossing enorm realistisch en functioneel implementeren. Zoals het tonen van een hand of been, of het rollen van een virtuele bal om weg te schoppen. En dat op een willekeurige locatie, waardoor je niet meer vastzit aan de plek waar je de applicatie gebruikt en het dus drempels wegneemt.'
ASUS zelf is tevreden met de samenwerking. Dirkjan Hartog, verantwoordelijk voor marketing bij ASUS Benelux, ziet hoezeer de oplossing bijdraagt aan laten zien wat de ZenFone AR kan. ‘We zijn ontzettend tevreden met de applicatie die nu is gebouwd. We denken ook dat er veel meer mogelijk is en Playmax Group heeft daar veel ideeën over. Wij geven wat zij nodig hebben op het gebied van hardware en zij maken unieke applicaties die op unieke wijze laten zien wat onze producten kunnen.’
De samenwerking tussen ASUS en Playmax Group wordt dus ook gewoon voortgezet met interesse vanuit de buitenlandse vestigingen van ASUS voor wat de Playmax Group doet. ‘De applicaties die Playmax Group maken, trekken de unieke en praktische functionaliteiten van onze producten echt naar voeren’, aldus Dirkjan.
Veelzijdig inzetbaar
Het bedrijf werkt aan verschillende toepassingen waarbij men niet expliciet kiest voor een bepaalde sector. De medische sector is met de eerder besproken oplossing natuurlijk een markt waarin het bedrijf verder gaat, maar ook de commerciële markt biedt volop kansen voor Playmax Group.
Bas: 'We werken verder met ASUS om meer content voor de ZenFone AR te ontwikkelen, maar we werken bijvoorbeeld ook samen met de ANWB voor een e-learning-toepassing, waar ook de ZenFone AR weer bij van pas komt'.
AR en VR voor jouw bedrijf
AR- en VR-toepassingen in zakelijke omgevingen krijgen meer en meer tractie omdat het functionaliteiten als e-learning en het geven van instructies combineert met een beleving. Maar hoe gaat dat in de praktijk in z'n werk wanneer Playmax Group benadert wordt door een bedrijf?
'Over het algemeen verkopen wij maatwerkoplossingen. We denken met onze klanten mee, concretiseren samen met hen de beleving die ze neer willen zetten en we ontwikkelen storyboards. Wat wel helpt is dat er meer en meer applicaties op de markt komen die AR- en VR-technologieën gebruiken omdat mensen gewoon bekender worden met deze technologieën en ook vragen om nieuwe content. Denk aan communicatie-oplossingen als Facebook-spaces waarbij je gezamenlijk in een virtuele ruimte zit.'
Een toepassing ontwikkelen voor de praktijk
De bekendheid van AR- en VR-technologieën wordt ook door Playmax Group zelf gefaciliteerd door middel van de demonstraties die ze geven. 'Dat doen we heel veel', aldus Natan. 'We nemen altijd onze spullen mee wanneer we in gesprek gaan met bedrijven. Dan laten we echt zien wat AR is, wat VR is en het verschil tussen beiden. Tijdens een eerste gesprek beginnen we heel breed via een demonstratie omdat iedereen verdwaald in de vele ideeën en mogelijkheden. Doordat wij een expertise hebben ontwikkeld waarbij we dagelijkse problemen, cursussen, therapieën enzovoort kunnen vertalen in een digitale toepassing, weten we al snel wat het eigenlijk is dat een bedrijf wil. Vanuit dat probleem bouwen we een oplossing en zodra het bedrijf daar tevreden mee is gaan we weer de breedte in om het uit te bouwen naar een volledige oplossing.'
Ruben haakt erop in: 'Veel bedrijven vinden het mooie technologie maar weten niet precies hoe dit te vertalen naar de praktijk. Daar kunnen wij goed bij helpen.'
Eindeloze mogelijkheden
Ondanks dat ze bedrijven helpen in het vertalen van een probleem naar een digitale oplossing, kennen de jongens van Playmax Group de eindeloze creatieve mogelijkheden die AR en VR met zich meebrengen heel goed.
E-commerce bijvoorbeeld, waarbij het shoppen van consumenten verrijkt kan worden met interactieve informatie die een consument helpt bij het informeren en uiteindelijk het maken van een juiste aankoopkeuze. De applicatie die ze hebben gemaakt voor ASUS waarbij een virtuele robot, ZenBo, je door de MediaMarkt begeleidt terwijl je onderweg allerlei informatie krijgt over de producten van ASUS, is hier een goed voorbeeld van en tevens slechts het topje van de ijsberg.
Wel zien Bas, Ruben en Natan AR en VR als middel, niet als eindpunt zoals sommige bedrijven dat wel doen. 'Bovendien zijn AR en VR technologieën die je prima kunt combineren en inzetten voor verrijking van wat je als bedrijf wilt bereiken', aldus Natan.
'Wij helpen bedrijven met de praktische ontwikkeling van concept tot eindproduct op de wijze zoals het bedrijf dat wil. Denk bijvoorbeeld aan een oplossing op het vlak van e-Commerce, communicatie, presentatie, e-Learning of andere gebieden. In feite is alles mogelijk en wij helpen bedrijven hun idee te realiseren.'
Meer over Playmax Group
Playmax Group is een jong bedrijf dat jouw organisatie kan helpen bij het ontwikkelen van concepten en applicaties op het gebied van AR en VR. Neem gerust contact op: playmaxgroup.com.
Tel: 023 - 750 5187
info@playmaxgroup.com