Sceep en Vogelvrij SC winnen nationale finale Student Company van het jaar 2018
Een mobiele escaperoom die je voor 39,95 euro kunt huren en een vogelverschrikker in laservorm. Dat waren de winnaars van de Student Company van het jaar 2018!
Vanuit het hele land trokken studenten en hun ouders afgelopen maandag naar het Beatrix Theater om na 9 maanden keihard werken deel te nemen aan de finale.
Klussen met ouderen en trekhaakdoppen
Een erg mooi initiatief van de mbo-afdeling was KlusmetPlus. Studenten van het Hoornbeeck College in Goes waren de eersten ooit die de finale van Student Company haalden met een dienst in plaats van een product. Met dit initiatief willen ze ouderen en jongeren met elkaar koppelen om de eenzaamheid van ouderen te bestrijden. Ouderen kunnen via het platform jongeren inhuren voor bijvoorbeeld een tuinklus of hulp met de computer. Het richttarief is 5 euro per uur.
KlusmetPlus is lekker ambitieus en de studenten hebben al plannen om het platform internationaal uit te rollen, België en Duitsland zijn als eerste aan de beurt. De jury was onder de indruk van het enthousiasme om een groot maatschappelijk probleem aan te pakken en beloonde KlusmetPlus met de derde prijs. Dop4you won de tweede prijs met een trekhaakdop van gerecycled plastic die ze geheel zelf produceren. Hiervoor zijn samenwerkingen aangegaan met grote lokale recyclepartijen. Volgens de jury zijn de mogelijkheden eindeloos, met name als je het combineert met 3D-printen. Dop4you kan dan ook bijna niet wachten met het opschalen van de productie en het ontwikkelen van nieuwe producten.
The winners
De eerste prijs bij het mbo werd behaald door Sceep: een houten kist, die fungeert als mobiele escaperoom. ‘Want op een gegeven moment ben je ook wel klaar met uitgaan en Netflix’, wordt verteld op het podium. Escape rooms zijn hot, er zijn er op dit moment 506 in Nederland weet Sceep. Met de mobiele escape box ga je terug naar het oude Egypte en moet je binnen 60 minuten allerlei raadsels en puzzels oplossen. Lukt dat niet dan ben je voor eeuwig opgesloten in de tombe. Met dit nieuwe spel willen de studenten van Nimeto in Utrecht inspelen op de groeiende spellenmarkt die zo’n 10 procent groei per jaar laat zien.
Richard Miltenburg, de docent die betrokken was bij Sceep, werd verkozen tot Docent van het Jaar. Voor zijn voortreffelijke begeleiding werd hij beloond met een diner voor twee. De eerste prijs bij het hbo werd behaald door Vogelvrij SC, een initiatief van studenten van Inholland Alkmaar. Jaarlijks strijken er zo’n 3 miljoen ganzen neer in Nederland die zorgen voor flinke schade aan gewassen. Een groot probleem voor boeren. Vogelvrij ontwikkelde een laser die duurzaam, innovatief en rendabel is. Ganzen schijnen te wennen aan vliegers, gaskanonnen, rode en blauwe laser, maar niet aan groene laser. Door op de cover van het agrarische magazine Nieuwe Oogst te verschijnen wisten de studenten al snel hun doelgroep te bereiken.
Handige tools
De nummers 2 en 3 van het hbo waren EasyZip (HZ University of Applied Sciences) en Easycarry (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen). Twee handigheidjes waar je maar op moet komen. EasyZip deed eerst grondig onderzoek. En wat bleek? Van de 206 ondervraagde jurkdragers had 60 procent moeite met het dichtritsen van de jurk. Wel 70 procent had behoefte aan een hulpmiddel hiervoor.
Voor 12,75 euro koop je een EasyZip: een mooi vormgegeven kettinkje met een haakje om de rits eenvoudig dicht te maken, gemaakt in een sociale werkplaats. Door het mooie design kan het ook als armband gedragen worden zodat de EasyZip altijd binnen handbereik is in geval van nood. De Easycarry is een door de studenten zelf geproduceerd beugeltje dat je simpel aan je bagagedrager vastmaakt zodat je daar tassen aan kunt hangen. Hierdoor hangen de tassen niet meer aan het stuur en dit vergroot de verkeersveiligheid, aldus Easycarry. Voor 4,50 euro is de Easycarry van jou.
Begeleider van het Jaar en publieksprijs
Tussen al deze jonge professionals was er ook een wat oudere professional die een podiumplaats verdiende. ‘De Begeleider van het Jaar is eigenlijk de belangrijkste categorie’, stelt jurylid Theo Reijnders van Wolters Kluwer Tax en Accounting, dat student companies niet alleen met kennis en begeleiding helpt, maar ook gratis online boekhoudoplossing Twinfield ter beschikking stelt.
‘Tijdens het negen maanden durende traject zijn er vele ups maar ook zeker tegenslagen. Een goede begeleider kan de studenten dan motiveren om net dat stapje extra te zetten.’ Wolbrand van der Vis krijgt dit jaar de eer, hij reageert: ‘Ik heb het begeleiden 18 jaar lang met plezier mogen doen. Ik heb hier heel veel energie en plezier uitgehaald. De jongelui hebben mij jong gehouden. Nu ik binnenkort 80 word is het een mooi moment om afscheid te nemen.’ Bakslang, het bedrijf van studenten van de Hanzehogeschool in Groningen, maakt flexibele bakvormen. Met deze uitvinding ontvangt Bakslang met maar liefst een kwart van alle stemmen de publieksprijs.
Take-aways
Ook dit jaar was er weer twee keer een jury opgelijnd om de studenten te beoordelen. Een paar take-aways waar alle startende ondernemers wat aan hebben: Diana van Heerden van Experian: ‘Je wil dat mensen een ondernemende mindset hebben binnen organisaties. Zelfs op de basisschool kun je daar al mee beginnen. Het geeft zoveel zelfvertrouwen om te ondernemen.’ Jeffrey van Meerkerk van ManpowerGroup beaamt dit: ‘De competentie ondernemerschap is de belangrijkste competentie voor de toekomst.’
Symen Jansma van TravelBird stelt: ‘Er wordt vaak gezegd dat ondernemen om inspiratie draait, maar feitelijk gaat het om 10% inspiratie en 90% transpiratie. En die transpiratie heb ik gezien bij al deze studenten, dat was heel inspirerend om te zien.’ Inge Postma van ABN AMRO geeft aan dat het doen van vooronderzoek heel belangrijk is: ‘Welk probleem wil je oplossen? Hoe onderzoek je de context? Zit heel Nederland of Europa hier überhaupt op te wachten?’.
Michael van Lier van We Are Builders geeft nog mee waar een goede pitch aan moet voldoen: ‘Binnen de tijd, bondig, goed omschrijven welk probleem je oplost en een mooie opbouw van het verhaal.’
Theo Reijnders van Wolters Kluwer: ‘Zorg ervoor dat het gehele verhaal klopt. Hoe verkoop je het product? Hoe presenteer je het verhaal? Let op de details en zorg voor een consistent geheel.’ ‘We hebben de stands bezocht en interviews gedaan met de kandidaten, maar kun je ook met enthousiasme het verhaal vertellen aan zo’n grote zaal vol mensen? Ook dat hoort erbij’, benoemt Marjolein van Loo van CCV Group.