Kickstarter VR Gorilla: een avant-gardistische filmonderneming
Je hoort al jaren dat de VR-sector op het punt staat om door te breken. Maar nog steeds heeft niet iedereen een VR-bril naast de televisie liggen. Deze eeuwige belofte is een uitdaging volgens Daan Tan, co-founder van VR Gorilla. ‘Over twee of drie jaar moet VR zich echt hebben bewezen aan de massa.’
VR Gorilla is ontstaan uit het Amsterdams Filmbedrijf. Dit is een bedrijf dat veel succes heeft gehad met producties; van bedrijfsfilms tot commercials. Het bedrijf is commercieel en bovenal servicegericht. Het is een schoolvoorbeeld van een financieel gezond filmbedrijf. Naast deze servicegerichte producties ontstond er binnen het Amsterdams Filmbedrijf ook een drang naar vernieuwing en auteurschap. VR bleek daar het ultieme medium voor.
Daan: ‘We werden geconfronteerd met virtual reality door een bekende die bij ons langskwam met de allereerste oculus, Oculus DK1. Hij liet een hele simpele applicatie zien: je zat in een klaslokaal, en je kon een dropje gooien naar de juffrouw. Dat was het. Maar we waren meteen onder de indruk. We dachten: dit wordt gewoon een nieuw medium. Ik wil niet zeggen hét nieuwe medium, maar in ieder geval een nieuw medium om verhalen te vertellen.’
Longshot
Daan en zijn partner, Peter van Apeldoorn, deden vervolgens onderzoek naar de concurrentie binnen de VR-sector. Daan: ‘We kwamen er al vrij snel achter dat de sector in de kinderschoenen stond en dat er in Nederland nog niet zoveel partijen waren die met VR werkten.’
Dit was een goede reden voor het Amsterdams Filmbedrijf om onder de naam VR Gorilla de VR-wereld in te duiken. De vraag die Daan bleef achtervolgen: ‘Welk verhaal wil ik vertellen?’ Hij vervolgt: ‘Ik lag op een avond te fantaseren over wat nou echt vet zou zijn om te doen. Ik wilde graag een keer terug naar Oeganda, daar had ik 12 maanden gewoond. Ik wilde toffe dingen filmen, vette dieren. Ik kende iemand die daar een reisorganisatie heeft. Misschien moest ik eens vragen of hij een virtual reality-productie wilde. Het was een beetje een longshot, maar hij reageerde super enthousiast. Een maand later stonden we in Oeganda, geen flauw idee wat we aan het doen waren.’
Berggorilla
Al snel bleek deze spontane, doch onbevangen actie zijn vruchten af te werpen. ‘We hadden nog nooit een VR-productie gedaan. Het eerste succesvolle shot maakten we van een berggorilla die de camera vastpakt in de jungle en zichzelf filmt in 360 graden. Daar kregen we meteen veel media-aandacht voor, van onder meer Discovery Channel. Ons bedrijf kreeg een lekkere swing. Afgelopen jaren is de missie van VR Gorilla steeds meer gevormd naar het creëren van belevingen met een positieve impact, producties die we zelf echt tof vinden om te doen. Dus niet servicegericht, zoals Amsterdams Filmbedrijf, maar verhalen die wij willen vertellen -in samenwerking met de juiste partij.’
Die partijen heeft VR Gorilla inmiddels gevonden. Het bedrijf werkt samen met Stichting Vluchteling en Amref Flying Doctors, maar ook met KLM, Red Bull en Nespresso. Daarnaast heeft het net een eigen productie afgerond: een VR-documentaire van 20 minuten over Komodo National Park Indonesië en hoe dit prachtige ecosysteem onder druk staat door plasticvervuiling.