Amazon nummer 1 BrandZ Top 100
De BrandZ Top 100, de lijst met de honderd meest waardevolle merken, is wederom bekendgemaakt. Dit jaar staat Amazon bovenaan. In dit artikel de top 10.
Het Amerikaanse bedrijf Amazon verovert voor het eerst de bovenste plek op de lijst van 's werelds meest waardevolle merken. Sinds 2006 heeft er steeds een technologiemerk bovenaan gestaan, maar nu wordt daar dus verandering in aangebracht en neemt de Amerikaanse webwinkel Amazon de eerste plek van voormalig koploper Apple over.
Amerikaanse webwinkel Amazon
De merkwaarde van Amazon groeide vorig jaar met maar liefst 52 procent. Dat blijkt uit de 'BrandZ Top 100', een rangschikking van de honderd meest waardevolle merken. Amazon heeft een merkwaarde van 315 miljard dollar (278,5 miljard euro) opgebouwd. Volgens de samenstellers van de top 100 komt dit domweg door ‘slimme overnames, een uitstekende dienstverlening en het vermogen om de concurrentie voor te blijven door een gevarieerd ecosysteem van producten en diensten aan te bieden’. Daarnaast kopen mensen steeds vaker online, ook dat is in de resultaten terug te zien.
Hoewel de enorme Amerikaanse webwinkel Amazon niet wordt gezien als technologiemerk, is het bedrijf van eigenaar Jeff Bezos de laatste jaren wel steeds meer bezig met technologie. Naast de webwinkel kunnen grote en kleine bedrijven tegen betaling gebruikmaken van geavanceerde technologieën, dankzij de dienst ‘Amazon Web Services’ (AWS).
Amerikaanse bedrijven
De lijst is een opsomming van de meest waardevolle bedrijven wereldwijd, maar toch zijn veel hoge posities ingenomen door Amerikaanse bedrijven. Ook Aziatische bedrijfsnamen komen vaker in de lijst voor. Webwinkel Alibaba staat op een zevende plek, als eerste van de 23 andere Aziatische bedrijven. Apple is 309,5 miljard dollar waard en heeft daarmee zijn plek aan Amazon af moeten staan, maar staat met deze merkwaarde wel op een mooie tweede plek. Google is met 309 miljard dollar nummer drie in de lijst.
Zie hieronder de top 10 van de BrandZ. Zoals gewoonlijk wordt de lijst gedomineerd door bedrijven uit de technologische, financiële en handelssector.
De BrandZ Top 10 2019
- Amazon (met een waarde van 315,5 miljard dollar)
- Apple (309,5 miljard dollar)
- Google (309 miljard dollar)
- Microsoft (251,2 miljard dollar)
- Visa (177,9 miljard dollar)
- Facebook (159 miljard dollar)
- Alibaba (131,2 miljard dollar)
- Tencent (130,9 miljard dollar)
- McDonald's (130,4 miljard dollar)
- AT&T (108,4 miljard dollar)