Digitaliseren gaat niet vanzelf
Peter Vorstenbos startte in 2012 als stagiaire bij IT-dienstverlener Lancom. Zeven jaar later draagt hij de verantwoordelijkheid van Operationeel Directeur. Van de grond af aan leerde hij de kneepjes van een vakgebied dat anno 2020 gigantische verandering doorgaat. Vragen we Vorstenbos naar dat wat Lancom precies betekent voor zijn klanten, dan volgt een aarzeling. 'Hebben we het over nu, of zeven jaar geleden?'
Die aarzeling is logisch, want informatie en opslagtechnologie bevinden zich in een stroomversnelling. Zocht je een half decennia terug een server, bijvoorbeeld voor de opslag van bedrijfsdata van jou en jouw medewerkers, dan kon je - net zoals nu - bij een partij als Lancom aankloppen. 'Maar toen draaide alles om de prijs. Vandaag de dag gaat het om de relatie. Onze partners moeten op ons advies kunnen rekenen', vertelt Vorstenbos. Dat heeft alles te maken met het feit dat er vandaag de dag simpelweg veel meer mogelijk is. Zonder een interne IT-beheerder heb je in de praktijk weinig tot geen inzicht in dat wat moderne technologie kan betekenen voor jou bedrijf. Zonder een specialist tot je beschikking zie je door de bomen het bos niet.
Trend
Digitalisering start niet in meetings tussen algemene managers, maar bij contact met vakexperts. Wie zeven jaar terug IT beschouwde als specialisme, had het bij het juiste eind. En des te meer tijd passeert, des te noodzakelijker een vakkundige wordt. 'De ketenwerking is verschoven. Niet alleen het totaalplaatje wordt groter, maar technologische innovaties die jarenlang weggelegd waren voor grootbedrijven, zijn tegenwoordig ook in te zetten voor bedrijven van drie of vier man. Logischerwijs professionaliseert het MKB in een gelijkmatig stijgende lijn.'
'Data bevindt zich niet meer lokaal. Veel data wordt verwerkt op de apparaten - smartphones, PC's en tablets - waarmee we werken. Maar deze data bevindt zich niet daadwerkelijk op deze apparaten. In plaats daarvan worden gegevens zonder onderbreking verstuurd naar en opgeslagen op een centrale plek.'
Een veelgehoorde benoeming voor deze plek is de cloud. Een cloud kan zich overal bevinden, door wie dan ook en op welke manier dan ook gebruikt worden, maar is altijd te definiëren als een centrale locatie voor de opslag van gegevens. Wát jij daaraan hebt? Hoef je zelf niet in te vullen. Dat is exact waar een dienstverlener als Lancom bijspringt. 'We maken de vertaalslag tussen moderne technologie en de meerwaarde voor ondernemers.'
'Wie serieus onderneemt, ontkomt niet aan opslag in de cloud. En daarbij is het noodzakelijk om dag in dag uit met een veilig gevoel te werk te gaan, met een gerust hart bestanden te bewerken, op te slaan en uit te wisselen. Omdat opslag niet meer lokaal plaatsvindt, en bedrijfsgegevens letterlijk niet langer in het oog zijn, moet erop vertrouwd kunnen worden dat jouw gegevens veilig en voorzichtig behandeld worden. Dat vertrouwen maken we waar.'
Kijk om je heen. Realiseer je dat geen mens altijd maar van alles verstand heeft en jij op die regel geen uitzondering bent. 'Ik kan garanderen', sluit Vorstenbos af, 'dat je na een gesprek met een frisse blik de deur uit loopt. Bel op. We adviseren maar al te graag met dat wat past bij jouw bedrijf. Zo'n gesprek gaat niet over bits en bytes, maar over doelen, uitdagingen, groei en de manieren om tot realisatie te komen.'