Interview | Krijn Jansen (HEINEKEN) over de comeback van de bedrijfsborrel
Onder leiding van Krijn Jansen produceert en market BLADE een handzame bedrijfstap. Daarmee gaat Jansen de uitdagingen die komen kijken bij het betreden van een nieuwe markt aan. Zodoende liet BLADE onder MKB-werknemers én -gevers een onderzoek voeren naar de in populariteit afgezakte bedrijfsborrel. De resultaten? Openbarend.
94 procent van de ondervraagde werkgevers en leidinggevenden (in organisaties met drie tot honderd medewerkers) zegt dat het creëren van informele momenten, bijvoorbeeld een bedrijfsborrel, bijdraagt aan een productieve werksfeer. Tegelijkertijd organiseert minder dan de helft van Nederlandse bedrijven (52 procent) bedrijfsborrels.
De 48 procent die zich niet aan een borrel waagt heeft een hoop te winnen. Tegelijkertijd is de beslissing om alcohol geen plek op de werkvloer te geven enigszins gegrond. 32 procent van de ondervraagde werknemers noemt dronken collega’s namelijk als grootste frustratie tijdens bedrijfsborrels.
Alcohol(vrij!)
Anderzijds valt of staat een bedrijfsborrel absoluut niet met alcohol. Zo ondersteunt de BLADE-bedrijfstap alcoholvrije fusten, waardoor bedrijven het scala aan borrelvoordelen kunnen benutten, zonder te hoeven inleveren op het welzijn van werknemers. ‘Een 0.0-borrel is net zo gezellig als een borrel waar alcoholhoudend bier wordt getapt’, vertelt Krijn Jansen, manager van BLADE. 'Een borrel draait om informeel samenkomen. Collega's spreken die je normaal niet spreekt en over andere dingen praten dan werk. Daar is geen alcohol voor nodig.'
Arbeidspsycholoog Tosca Gaakeer- Gort deed naar aanleiding van het onderzoek een bevestigend zegje. Zij vult aan: ‘Als mensen elkaar beter leren kennen, dan communiceren ze beter. Een informele bijeenkomst leent zich goed voor kennismakingen. De betere communicatie die daaruit voortkomt, komt bedrijfsresultaten direct ten goede.’
‘Wat begon met Radler, transformeert naar alcoholvrij. Anno 2019 loopt Heineken 0.0 als een tierelier’, vervolgt Jansen. ‘Tijdens een borrel spreek je mensen die je anders niet spreekt. Je maakt kennis en op het moment dat je op een zakelijke niveau wat met elkaar gedaan wilt krijgen, leg je makkelijker contact. Daar hoeft absoluut geen alcohol bij komen te kijken. Een ijskoude, alcoholvrije fust en een tap is voldoende voor een setting die cohesie bevordert.’
‘Bij BLADE borrelen we elke week met 0.0. Niet vanwege het alcoholbeleid, maar omdat ons hele team er persoonlijk van overtuigd is dat 0.0 de optimale keuze is. Goed, we bevinden ons vlak naast de alcoholvrije brouwerij, maar aan het einde van de dag is het niet de makkelijke toegang tot, maar sterke voorkeur voor alcoholvrij bier dat ons motiveert om heel Nederland kennis te laten maken met de 0.0-borrel.’
Val je onder de 48 procent van bedrijven die zich niet aan de borrel waagt, dan houd je weinig redenen over om het samenkomen geen kans te geven. En voor wie reeds borrelt, is het aanbieden van 0.0 een must. Al met al kent BLADE tal van voordelen voor het MKB. Start deze week nog, want niets houdt je tegen.
Een ‘corporate startup’ als BLADE verschilt weinig van het bedrijfstype dat een term als ‘startup’ in de beeldvorming teweeg brengt. ‘Ik voel me in elk opzicht een startend ondernemer’, vertelt Jansen.
‘Toen ik ben aangesteld voor BLADE heb ik enorm veel mandaat gekregen van HEINEKENS management. Je bent onderdeel van een groot bedrijf, maar mag met vrijheid ondernemen. Ons team bestaat bovendien niet uitsluitend uit mensen met een Heineken-achtergrond: de helft van ons kleine team komt van buiten, de persoonlijkheden en achtergronden zijn divers. Tot slot staat de brede doelstelling van groei tal van paden toe. Het is enorm tof om ongerept territorium te mogen betreden. Heineken is een bekend gezicht in de horeca, maar met BLADE komen we een compleet nieuwe wereld te ontdekken. Daarbij krijgen we de ruimte om fouten te maken en te leren, niemand ging ons immers voor.’
Aanpak
Klinkt goed, maar met name voor startups staan uitdagingen en obstakels centraal. ‘Klopt. We hebben een beeld van onze klanten en weten dat we een oplossing bieden voor veelvoorkomende problemen. Problemen als het sjouwen met een kratje, flesjes die toch niet helemaal koud zijn, een saaie kantoorinrichting; problemen die je in een handomdraai verhelpt door een BLADE-bedrijfstap neer te zetten en voorzien te zijn van een kleine, gezellige bar. We hebben vertrouwen in onze oplossing van het probleem, maar de grootste uitdaging is bereik. Dat is voor andere bedrijven met een prachtproduct niet anders. Hoe krijgen we al die bedrijven, waarvan we weten dat ze bestaan, zover om de BLADE-bedrijfstap een kans te geven? Hoe kunnen we hen kennis laten maken met de ervaring?’
‘Obstakels pakken we aan door begrip te creëren. Daaronder valt aandachtig contact met zowel klanten als niet-klanten, het verzamelen van feedback namens iedereen binnen de doelgroep. Stap twee is het benaderen van verschillende media, om te kijken wat werkt, en dat wat werkt groter te maken. Bovendien ben ik een groot voorstander van reviews, wat tevens de reden is dat we onze site hebben ingericht om het achterlaten van berichten zo makkelijk mogelijk te maken.’