Het gouden ei van Edouard Leewenburg
De dienstverlening van beweging - ‘Beweging vermindert ziekteverzuim en verhoogt productiviteit. Het is meer dan logisch om in de fysieke en mentale gesteldheid van werknemers te investeren’
In 2019 fuseerde het in 2013 opgerichte sport- en fitness platform OneFit met het Duitse Urban Sports Club en kort daarna werd Edouard Leeuwenburg aangesteld als Managing Director van het Nederlandse bedrijf. Het concept van OneFit is simpel: members hebben met één abonnement alle denkbare sporten binnen handbereik. Van yoga, boksen en bootcamp tot freezelab, zwemmen, padel of Crossfit, OneFit members hebben toegang tot ruim duizend sportscholen, studio’s of wellnesscentra, zowel binnen, buiten als online, in diverse steden waaronder Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Den Haag. Op 1 juni maakte het bedrijf bekend Oost-Nederlandse steden Arnhem en Nijmegen toe te voegen aan het repertoire.
Een bijzondere uitdaging
Leeuwenburg startte eind 2019 als interim CMO bij Urban Sports Club in Berlijn, het moederbedrijf van OneFit. Na vier maanden waarin hij wekelijks meetings had met het Amsterdamse kantoor, werd Leeuwenberg in maart 2020 aangesteld als Managing Director van OneFit. Leiding geven aan zijn nieuwe team en bedrijf was een bijzondere uitdaging, omdat twee weken na zijn aanstelling de pandemie uitbrak.
“Alhoewel onze doelen ietwat duidelijk waren, voelde het alsof je door een zandstorm liep,” vertelt Leeuwenburg. “Kleine stappen voorwaarts, snel schakelen, wendbaar zijn en veel communiceren met mijn team, de partners en onze members maar ook rust en vertrouwen geven hebben ons er doorheen geholpen.”
Mede door proactief handelen heeft het bedrijf de corona-periode goed doorstaan. Een belangrijk aspect van het platform is dat zij hun leden motiveren om te blijven bewegen en enthousiasme te creëren om nieuwe sporten te ontdekken.
“Tegelijkertijd hebben innovatie, een herstructurering van het bedrijf en nieuwe business modellen het afgelopen jaar een belangrijke rol gespeeld. We zijn actief gebleven en hebben continu gezocht naar nieuwe mogelijkheden voor onze leden om toch te kunnen blijven sporten”, aldus Leeuwenburg. “De vraag naar live sportlessen en outdoor zijn flink toegenomen.”
Op deze toenemende vraag speelde OneFit al snel slim in. In 2020 boden zij live sportlessen aan met het concept ‘OneFit Presents’. Op unieke locaties verspreid door Nederland, waaronder de Skylounge van het Hilton Hotel in Amsterdam, Home of Rituals, de Euromast in Rotterdam en het I-Dock restaurant werden live sportlessen gestreamd. Maar niet alleen locaties in Nederland stonden op het programma, ook werd er een yogales vanuit Thailand beschikbaar gesteld.
Het concept van OneFit ontstond in 2013 als een antwoord op het flexibele en moderne leven. Volgens de oprichters Serge Brabander en Camille Richardson kon sporten veel diverser en leuker zijn dan het steeds maar bezoeken van dezelfde sportschool en het volgen van dezelfde workouts.
OneFit is ervan overtuigd dat zolang je plezier hebt in wat je doet, je gemotiveerd bent om te doen en te bereiken wat je wil. Leeuwenburg omschrijft de visie van OneFit als “Een wereld waarin iedereen in staat is om van sport te genieten”.
Het platform vat dit samen in de Sweat and Joy-levensstijl: voldoening halen uit een actieve, gezonde en gebalanceerde levensstijl. Dit bleek met de overname van Urban Sports Club feilloos aan te sluiten op de visie van de Duitse gigant.
Met Urban Sports Club als moederbedrijf ziet OneFit verdere professionalisering, schaalgrootte en een stabiel en stevig vooruitzicht voor de toekomst, een visie die doorgetrokken wordt in de recentelijke uitbreiding naar Arnhem en Nijmegen.
Uitbreiding naar Arnhem en Nijmegen
Op 1 juni zette OneFit de stap naar Oost-Nederland door het aansluiten van meer dan twintig nieuwe partners in Arnhem en Nijmegen, waaronder locaties zoals YOU the Gym, Dr. Freeze en City Bootcamp in Arnhem en Hot Yoga House, Riverland Healthcentre en Max Studios in Nijmegen.
“Tijdens de lockdown hebben we ook de focus van de doelgroep aangepast. We zien een toenemende vraag in een groep die net wat ouder is dan de groep waar we ons voorheen op richten en niet woonachtig is de grote steden. Deze groep reist veel voor werk en behalve in de buurt van kantoor ook in de buurt van hun woonadres wil sporten.”
Arnhem en Nijmegen zijn volgens Leeuwenburg typisch van zulke steden. “Een samengesteld bereik wat groter is dan een stad op zich en daarbij voor OneFit een nieuwe stap richting een een volledige Nederlandse dekking.”
“Ondanks de enorme uitdaging die de sportindustrie het afgelopen jaar heeft gehad, zijn wij als OneFit meer dan ooit vastberaden om onze Sweat and Joy lifestyle uit te rollen door heel Nederland. Ik ben ontzettend trots op het team en de partners die in deze uitdagende periode in staat zijn geweest de handen ineen te slaan om de opening in zowel Arnhem als Nijmegen mogelijk te maken.”
OneFit is binnen Nederland goed vertegenwoordigd in en rondom Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Rotterdam, Haarlem, Leiden, Eindhoven, Breda en nieuwkomers Arnhem en Nijmegen. Dagelijks monitoren zij de vraag en het aanbod in niet alleen de steden waar zij nu partners hebben maar ook steden verspreid door het land waar zij hun services nog niet aanbieden. Op deze manier kan OneFit inspelen op kansen die ontstaan binnen de markt.
Er staan nog meer steden op de planning. “Wij zijn een platform dat vraag en aanbod zo goed mogelijk wil matchen. Daar waar sport en potentiële klanten zijn, daar willen wij zijn.” Welke steden dit zijn, kan Leeuwenberg nog niet bevestigen, maar een uitbreiding naar het noorden van het land wordt niet uitgesloten. “We hebben enorm veel zin in de toekomst. Niet alleen in Nederland. Door ons moederbedrijf Urban Sports Club hebben wij een focus op heel Europa. Daar liggen nog meer dan voldoende kansen.”
OneFit for Business
Naast business to consumer services biedt OneFit ook opties voor business to business met OneFit for Business, waarbij zij memberships aanbieden tegen een zakelijke korting.
“Het afgelopen jaar is de vraag naar meer maatwerk gegroeid en ook zien we in ons klantenportfolio een grote sprong in de typische kantoorbanen die een sport snack tussendoor gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan yoga. Uit onze data blijkt dat dit erg populair is onder de advocaten die aangesloten zijn bij OneFit.” Aangesloten bedrijven zijn bijvoorbeeld Rituals, RedBull, Swapfiets, Ace & Tate, Accenture en Scotch & Soda.
Director of Sales and Business bij OneFit for Business Robert Meirmans is van mening dat het loont om als bedrijf te investeren in het welzijn en de vitaliteit van je medewerkers.
Meirmans: “De toegevoegde waarde van OneFit for Business is dat wij bedrijven een effectief activatie en behoud programma aanbieden. Dit programma is erop geënt om de medewerkers daadwerkelijk in beweging te krijgen. Je ziet vaak binnen bedrijven dat werkgevers leuke voordelen aanbieden, maar dat die vervolgens niet gebruikt worden door medewerkers. Wij helpen bedrijven hiermee.” Dit doet OneFit door het geven van vitaliteits webinars, workouts op locatie en het organiseren van challenges voor de members. “Zo zie je dat we medewerkers op een leuke en effectieve manier toch weten te bereiken. Dat maakt ons uniek.”
Met de unieke Vitality Quickscan die speciaal voor OneFit for Business werd ontwikkeld in samenwerking met erkende therapeuten, meet het platform de vitaliteit van medewerkers om bedrijven vervolgens adviezen te kunnen geven over het vitaal houden van medewerkers.
“De Vitality Quickscan is opgebouwd uit vier elementen van vitaliteit: Beweging, Balans, Voeding en Spanning vs. Ontspanning. Een door experts opgestelde vragenlijst analyseert in hoeverre jouw organisatie medewerkers vitaliteit bevordert, hoe ver je hierin bent en wat je ook nog kan verbeteren. Je krijgt op alle facetten een score en leert direct waar je verbeterpunten liggen”, vertelt Meirmans. Dankzij een 0-meting aan de start van het traject kan OneFit gemakkelijk het effect en de impact van bedrijfsfitness op een specifieke workforce meten na elke gewenste tijd.
Return on investment
OneFit for Business is eigenlijk zo logisch als maar kan, vindt Leeuwenburg. “Je werkgever die (deels) betaalt voor jouw workouts. En waarom? Een fitte werknemer zonder stress is gewoon de beste werknemer! Het leidt tot hogere productiviteit en kwaliteit en lager ziekteverzuim. In deze tijd is het daarom meer dan logisch dat een werknemer investeert in de fysieke en mentale gesteldheid van haar werknemers.”
Andere voordelen zijn volgens Meirmans meer energie tijdens de werkdag, meer creativiteit en overal meer vitaliteit onder medewerkers. Uit recentelijk onderzoek van TNO blijkt namelijk dat sportende medewerkers 7% minder verzuimen en 12,5% productiever zijn. “Bedrijven huren vaak enorm dure consultants in om bijvoorbeeld de verzuimcijfers te verlagen of productiviteit te verhogen. Maar motiveer je personeel om te bewegen en je bereikt hetzelfde resultaat. En het is nog leuker ook,” aldus Meirmans.
Daarnaast speelt ook het sociale aspect een belangrijke rol. Dit heeft volgens Meirmans voornamelijk te maken met de stress- en energie huishouding. De symptomen van een burnout zijn onder andere concentratieverlies, emotionele instabiliteit, fysieke pijntjes en het gevoel hebben constant op de automatische piloot te draaien zonder echt impact te maken. Het tegengif voor deze symptomen is volgens Meirmans het tegenovergestelde: mentaal gezond zijn. Hij vertelt: “Denk aan het doen van workouts die de mindfulness bevorderen workouts, maar ook rust en stilte werken helpt heel goed tegen stress. Slaap is hier dan ook een belangrijke pilaar. Sociale verbinding en positieve mensen om je heen zijn belangrijk voor je emotionele stabiliteit, daarnaast maak bewegen je fitter en zorgt het ervoor dat je met meer uithoudingsvermogen aan je werkdag begint.”
“Daarbij is ergens aan bijdragen, voelen dat je er toe doet een enorme energiegever. Het tegengif creëer je dus door je met mensen te omringen die jou positieve energie geven en door in beweging te zijn. Niet door alleen maar stil te zitten achter je scherm, te hoppen van Zoom naar Zoom meeting en zonder collega’s thuis.” Met OneFit for Business activeert het platform mensen niet enkel te sporten door middel van challenges, ook zorgt het voor verbintenis tussen medewerkers door hen de mogelijkheid te bieden elkaar uit te dagen. In plaats van samen naar kantoor reizen of een babbeltje maken bij de koffieautomaat sport nu je samen.
Veranderende wensen
Het afgelopen jaar bleek de trend van online sporten niet alleen bij B2C-members razend populair, ook bij OneFit for Business was een duidelijke trend in online sporten. Meirmans verwacht dat deze trend de komende tijd, ondanks de heropening van de sportscholen, aanwezig zal blijven. “We zien een duidelijke trend naar online sporten. Dit zal ook zeker hand-in-hand gaan met de transitie naar hybride werken.” Daarnaast ziet OneFit een duidelijke verandering in mobiliteit. Waar mensen voorheen dagelijks naar kantoor gingen wordt verwacht dat steeds meer mensen vanuit thuis willen werken. “Zo zien we dat de in-house gym op kantoor of de sportschool om de hoek van het kantoor echt veel minder bezet is”, vertelt Meirmans. “Daarbij is bedrijfsfitness veel flexibeler geworden. Doordat mensen thuis werken, sporten ze op andere momenten dan alleen voor negenen en na zessen. Mensen delen hun 40-urige werkweek naar eigen wens en behoefte in en zoeken dus ook naar een benefit wat hierbij aansluit.”
Toch heeft op kantoor werken ook veel voordelen, vindt OneFit. Naast het sociale aspect halen veel mensen een groot deel van hun dagelijkse beweging uit het ritje naar kantoor op de fiets. Daarnaast heeft niet iedereen een geschikte thuis-werkomgeving. “Iedereen werkt meer thuis, dat is niet altijd even ergonomisch. Aan de eettafel, zonder bureaustoel of ondersteuning voor je rug”, schrijft het platform. Daarnaast bewegen mensen minder doordat het woon-werk verkeer afneemt. Dit draagt bij aan gespannen spieren, last van de rug en pijn aan de gewrichten. Als reactie hierop zag OneFit een grote stijging in stretch-, mobility- en flow workouts onder members. Na de eerste lockdown steeg het aantal check-ins voor deze lessen met 25% en het aantal geboekte stretch-, mobility- en flow lessen bleek in oktober 2020 zelfs 10% meer dan in oktober 2019. OneFit verwacht dat de vraag naar flexibility lessen ook de komende periode zal groeien.
Speciaal voor nieuwe members heeft OneFit een actie waarbij nieuwe members kunnen profiteren van 14 dagen lang gratis sporten en een original membership uitproberen door zich aan te melden via de website. Na aanmelding kunnen zij gemakkelijk workouts bij aangesloten partners in het hele land reserveren via de gebruiksvriendelijke app die te downloaden voor ieder besturingssysteem.