3 tips voor slimmer ondernemen in 2021
Slimmer ondernemen, dat willen alle ondernemers wel. Maar hoe doe je het en waar begin je? Daarvoor is het nodig om op goede ideeën gebracht te worden. Daarom bespreken we ter inspiratie drie tips voor slimmer ondernemen in 2021.
Commerciële proces automatiseren van Salesforce of Hubspot
Klantrelatiebeheer (CRM) is een belangrijke factor in het succes van een bedrijf en smeden van een optimale relatie met klanten. De software die CRM ondersteunt heeft zich de laatste jaren flink ontwikkeld, waardoor er nu systemen bestaan waarmee je je commerciële proces kunt automatiseren en koppeling kunt maken met je website. Dat betekent dat alle relevante data zich op één plek bevindt, geen transfer tussen twee losse systemen hoeft plaats te vinden en de informatie altijd up to date is. Maar is dat maar een deel van wat CRM systemen als Hubspot en Salesforce voor een bedrijf kunnen betekenen. Een belangrijk deel van de kracht hiervan zit ook in de manier waarop ze je conversiecycli ondersteunen door je marketing- en salesteams op één lijn te krijgen door klantdata te centraliseren.
Growth hacker inschakelen
Wil je graag snel kunnen groeien met je bedrijf en ben je bereid daar flink op in te zetten? Schakel dan de hulp van een zogenaamde growth hacker in. Dit is iemand met verstand van marketing die de creativiteit en kennis bezit om sneller groei te realiseren voor een bedrijf. Een growth hacker richt zich volledig op experimenteren, testen en optimaliseren van creatieve marketingtechnieken met de bedoeling om zo snel mogelijk resultaten te boeken. Dat houdt wel in dat je bereid moet zijn om dit doel voorop te stellen en daar flink in te investeren.
Ondernemen met het ‘nieuwe normaal’
Als we iets geleerd hebben het afgelopen anderhalf jaar, dan is het dat een acute bedreiging voor de volksgezondheid een aanzienlijk deel van de economie flink op z’n gat kan leggen. Het is mogelijk om van overheidswege gedwongen te worden de deuren te moeten sluiten of met allerlei beperkingen te werken. Maar wat nu als je die beperkingen als normaal gaat beschouwen en je bedrijfsprocessen daar zo op inricht dat je gewoon door kunt draaien? Hoezeer de term ‘het nieuwe normaal’ veel mensen tegen de borst stuit, het is niet onrealistisch om ervan uit te gaan dat we voorlopig nog niet van het coronavirus af zijn en dat we anders zijn gaan kijken naar hoe we ons in het openbaar gedragen gezien het gemak waarmee een virus zich onder de mensheid kan verspreiden. Gebruik het nieuwe normaal als een uitgangspunt en vergroot je kansen dat in bedrijf kunt blijven wanneer andere ondernemers zich geconfronteerd weten met ‘verrassingen’.
Je bent nooit te oud om te leren en mee te gaan met je tijd. Sterker nog, als je vast blijft zitten in vertrouwde methodes word je op een gegeven moment gewoon voorbijgestreefd. Houd dus altijd de wil om slimmer te ondernemen!