Uit onderzoek blijkt dat veel grote organisaties niet weten hoe ze écht duurzaam kunnen opereren
Uit wereldwijd onderzoek van Schneider Electric onder grote organisaties naar transformerende businessmodellen als antwoord op de klimaatverandering, blijkt dat wereldwijd veel grote organisaties niet weten hoe ze nu écht duurzaam kunnen opereren. Ondanks dat 89% van de respondenten van plan is hun businessmodel aan te passen of dit al heeft gedaan, zegt slechts 21% dat hun organisatie al ver gevorderd is. Ook heeft slechts 29% van de respondenten concrete plannen om klimaatrisico’s te beperken.
De transformatie van businessmodellen naar aanleiding van klimaatverandering staat hoog op de agenda voor bedrijven die meer dan $250 miljoen per jaar verdienen. Van deze bedrijven geeft 89% van de respondenten aan dat ze wel van plan zijn om hun bedrijfsmodel te veranderen of dat al hebben gedaan als reactie op klimaatmaatregelen. Uit de resultaten blijkt echter dat de respondenten minder vertrouwd zijn met praktische oplossingen om hun CO2-footprint te verkleinen. Er is minder bekend over de meest direct beschikbare en effectieve oplossingen voor klimaatactie, zoals Energy-as-a-Service (EaaS), hernieuwbare energie, microgrids en diverse circulariteitsoplossingen.
"Hoewel we blij zijn om te zien dat veel grote organisaties actief nadenken over klimaatverandering en de risico's ervan voor hun bedrijf, waren we verbaasd dat de bekendheid met direct beschikbare en praktische oplossingen om de CO2-uitstoot te verminderen gemengd is. Als organisaties hun bedrijf écht willen transformeren, is het van cruciaal belang om verder te gaan dan de traditionele methoden van energiebeheer en bedrijfspraktijken, en de nieuwste technologieën en oplossingen in te zetten om gedurfde en meetbare resultaten te behalen op het gebied van decarbonisatie", aldus Susan Uthayakumar, President van Schneider Electric's Sustainability Business Division.
Transformatie van businessmodellen
Als gevolg van klimaatveranderingen nemen extreme weersomstandigheden en grootschalige verstoringen toe en stakeholders eisen dan ook onmiddellijke actie. Veel globale bedrijven moeten dan ook fundamenteel hun businessmodel transformeren als reactie op de overgang naar een netto-nuleconomie.
Uit het onderzoek van Schneider blijkt dat organisaties actief nadenken over deze uitdaging en daardoor vaak hun energiebeheer moderniseren.
- Het verzamelen van hulpbron- en energiegegevens via IoT en aangesloten apparaten neemt toe. Respondenten melden een toename van iets meer dan 20% in de adoptie van IoT-verbonden apparaten ten opzichte van een onderzoek uit 2020.
- Organisaties moeten snel meer maatregelen nemen om hun bedrijf om te vormen zodat het bestand is tegen klimaatverandering. Slechts 7% heeft zijn bedrijf volledig getransformeerd om te anticiperen op toekomstige milieu- of sociale uitdagingen.
Het onderzoek bevestigt dat organisaties snel meer actie moeten ondernemen om hun activiteiten koolstofvrij te maken en hun bedrijf bestand te maken tegen klimaatverandering. Toch kan geen organisatie, bedrijfstak, land of overheid dit probleem alleen aanpakken.