Nieuwe online talent marktplaats Cocoroco biedt oplossing voor mismatch in vraag en aanbod op de Nederlandse arbeidsmarkt
De nieuwe online talent marktplaats Cocoroco maakt het voor bedrijven makkelijk om wereldwijd medewerkers met de juiste vaardigheden te vinden, te matchen en lokaal te verlonen. Hiermee biedt Cocoroco een oplossing voor het groeiende tekort op de Nederlandse arbeidsmarkt aan medewerkers met specifieke (taal)vaardigheden. Het platform speelt hierbij in op de door de pandemie versnelde trend van remote werken, waarbij medewerkers van over de hele wereld vanuit hun eigen werkomgeving werkzaam zijn voor Nederlandse organisaties.
Remote werken biedt kansen voor wereldwijd onbenut arbeidspotentieel
Door de groeiende trend van remote werken wordt het voor bedrijven in Nederland mogelijk om medewerkers van over de hele wereld in te zetten. ‘We zien dat er al langer bij steeds meer bedrijven een behoefte is aan internationaal personeel met specifieke (taal)vaardigheden, met name bij snel groeiende bedrijven met veel expansiedrift. Versterkt door het vertrek van expats naar hun thuisland tijdens de pandemie, zorgt dit voor de huidige noodzaak aan een betere match tussen vraag en aanbod van arbeid. Dan kan je bijvoorbeeld denken aan een customer support medewerker die verstand heeft van gaming, de Duitse taal spreekt en beschikbaar is op tijdstippen die buiten de reguliere werktijden in Nederland vallen’, zegt Floor van Haaren, verantwoordelijk voor Cocoroco.
In Nederland is er schaarste aan geschikt personeel. ‘Wereldwijd is er echter zoveel onbenut arbeidspotentieel beschikbaar, wat middels remote werken kan worden bereikt. Via cocoroco.com geven we bedrijven toegang tot deze wereldwijde talentpool van potentiële meertalige medewerkers. Andersom zorgt dit ervoor dat mensen van over de hele wereld hun talenten en vaardigheden in kunnen zetten voor organisaties waar ze affectie mee hebben. Hiermee bieden we hen een opstap in hun carrière en doorgroeimogelijkheden naar de organisatie waarvoor ze werken, ongeacht hun achtergrond of waar ze wonen. Online is iedereen gelijk', aldus Floor van Haaren.
Hervormende arbeidsmarkt vraagt om nieuwe kijk op werkgeverschap
Anders dan bestaande platformen richt Cocoroco zich niet op de “gig economy” waar werknemers veelal als freelancer werkzaam zijn. ‘Op ons platform kiezen bedrijven zelf en transparant een profiel van een potentiële medewerker, vaak voor een langere periode, dat het meest geschikt is voor de vacature die zij open hebben staan. Wij maken hier geen keuze in, maar geven de wervingsmanager zoveel mogelijk informatie over de kandidaat. Dit profiel is onder andere opgebouwd uit onze vaardigheidstesten, taaltesten en een cv. Vervolgens verlonen wij de medewerker in het land waar hij of zij zich bevindt voor marktconforme arbeidsvoorwaarden. Ons doel is dan ook niet om bedrijven voor de laagste salaris een vacature te laten vervullen, maar om bedrijven toegang te geven tot het wereldwijde potentieel aan medewerkers met specifieke vaardigheden en hen hier zelf een keuze uit te laten maken. Waarbij we gebruik maken van de nieuwe, digitale manieren van werken die in de toekomst nog veel meer toegepast worden’, zegt Floor van Haaren.
Cocoroco komt voort uit de Nederlandse outsourcing-organisatie 5CA met 15+ jaar ervaring met remote customer support. Na succesvolle pilots hebben naast 5CA bedrijven als Bugaboo, Voodoo Games en Dott zich inmiddels bij het Cocoroco platform aangesloten. Het platform focust zich tijdens de introductiefase vooral op customer support medewerkers voor Nederlandse bedrijven.