Forbo Flooring Systems rolt 15 B2B e-commerce webshops uit met Sana Commerce en realiseert internationale digitaliseringsslag

Forbo Flooring Systems rolt 15 B2B e-commerce webshops uit met Sana Commerce en realiseert internationale digitaliseringsslag

Redactie Baaz

Forbo Flooring B.V., onderdeel van Forbo Group, producent en leverancier van vloerbedekkingen voor de projecten- en de consumentenmarkt, heeft de 15e B2B e-commerce webshop met Sana Commerce gelanceerd. Via de applicatie ForbOnline stelt het bedrijf winkels en installateurs in staat om online stalen en vloeren te bestellen. Door het format uit te rollen naar inmiddels 15 landen werd een enorme efficiëntieslag gemaakt.

“Een deel van onze vloeren is bestemd voor grote projecten als luchthavens, ziekenhuizen etc. Deze orders lopen lang niet altijd via onze B2B applicatie. Maar daarnaast leveren we veel vloeren aan winkels en installateurs en verstrekken we stalen aan onder andere architecten. Voor die doelgroepen is een webshop wel functioneel, en een vereiste nu ook B2B-aankopen steeds vaker online gedaan worden. Online bestellen zou niet alleen hen, maar ook ons een efficiëntieslag opleveren”, licht Abel van Dam van Forbo Flooring toe. Het bedrijf ontwikkelde in 2018, in samenwerking met Sana Commerce, een nieuwe B2B e-commerce-oplossing. 

“Sana Commerce kon met een proof of concept laten zien dat integratie met ons ERP-systeem mogelijk was. Dit zag er veelbelovend uit. Bovendien wekte Sana Commerce de indruk een probleemoplosser te zijn en voelden we ons als klant belangrijk en gewaardeerd door het team”, aldus Van Dam.

Klantervaring als speerpunt

Om een webshop te realiseren die daadwerkelijk aan de verwachtingen van de klant voldoet, stond de ervaring van de eindklant vanaf het begin centraal. Een belangrijke vereiste voor Forbo Flooring was een naadloos werkende voorraadmodule van een dermate hoog niveau dat deze het contact met een servicemedewerker zou evenaren. Dankzij een innovatieve module met een slim algoritme dat uitgaat van de vraag wat de klant wil hebben, wordt gecheckt wat er voorradig is en uit welke voorraad dit gehaald kan worden qua locatie. Daarbij wordt ook rekening gehouden met de productie run waarin de materialen gemaakt zijn om zodoende kleur- en patroonverschillen te voorkomen.

“In overeenstemming met de ontwikkelaars bedachten we verder voorafgaand aan de bouw wat de snelheid van uitwisseling van gegevens tussen systemen zou moeten zijn. Op deze manier lag de performance van oplossingen verankerd in de bouw ervan. Ook deze eis had alles te maken met de focus op de gebruiker: een voorraadmodule die traag werkt, is tenenkrommend.” 

Nederland als testcase

De eerste webshop werd in 2018 gelanceerd in Nederland, vijf andere landen volgen snel daarna. Deze versie van de applicatie is nu de standaard, die verder wordt uitgerold naar andere landen. In minder dan drie jaar werden er in totaal voor 15 verschillende landen B2B e-commerce-applicaties gebouwd en realiseerde Forbo Flooring internationaal een nieuw verkoopkanaal. “Het optimaliseren van de bestelprocessen met de focus op de klant heeft voor een efficiëntieslag gezorgd waarbij minder kosten worden gemaakt. Ook heeft het ervoor gezorgd dat we onze klanten van dienst konden blijven zijn toen verkooppunten door de pandemie gesloten waren.” 

“Dankzij de kennis van Sana Commerce kregen we waardevolle inzichten waardoor we de kwaliteit van onze B2B-dienstverlening naar een hoger niveau hebben gebracht. De online verkoopkanalen stellen ons in staat onze positie als marktleider te bevestigen”, sluit Van Dam af.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie