Shopopop gaat samenwerking aan met bloemistenverenigingen voor bezorging via crowdshipping
Shopopop, de Europese pionier en marktleider in crowdshipping, breidt zijn aanbod in sneltempo uit: na grote supermarkten als Carrefour voegt het ook steeds meer lokale winkeliers en detailhandels uit diverse sectoren toe aan zijn netwerk. Vandaag maakt Shopopop de partnerschappen bekend met Bloemenhal en de Koninklijke Unie van de Floristen van België (KUFB) Door de samenwerking met deze brancheverenigingen, vergelijkbaar met VBW en Hortipoint in Nederland, voegt Shopopop ruim 300 bloemenwinkels toe als partners. Consumenten krijgen zo de optie om naast hun boodschappen ook bloemen, planten en boeketten dezelfde dag duurzaam thuis te laten leveren.
3,6 miljard euro*: dat is het astronomische bedrag dat Belgen jaarlijks uitgeven aan bloemen, planten en hun tuin - al dient erbij gezegd dat dat bedrag een flinke boost kreeg tijdens de pandemie. Hetzelfde geldt voor thuisbezorging, dat door de pandemie meer dan ooit een essentiële dienst geworden is - maar wel eentje die voor bloemenhandels heel wat hoofdbrekens met zich meebrengt.
“Voor bloemisten brengt de klassieke problematiek van de ‘last mile delivery’ heel wat extra uitdagingen met zich mee: (extra) personeelskosten of andere structurele kosten, complexe logistiek, schommelende vraag, beschikbaarheid per tijdslot, investeringen in technologie… Al die zaken maken het voor hen bijzonder moeilijk om thuisbezorging zelf te organiseren. Met ons crowdshippingmodel bieden we bloemisten een duurzame oplossing die hen volledig ontzorgt, en hun klanten tegelijk alle comfort biedt die ze verwachten”, stelt Caroline Schuurs, country manager Benelux bij Shopopop.
Die duurzaamheid schuilt vooreerst in de essentie van het Shopopop-model - het optimaliseren van bestaande verplaatsingen om zo efficiëntiewinsten te boeken in tijd, geld en uitstoot - maar, daar houdt het niet bij op. “Doordat bestellingen persoonlijk overhandigd worden door onze particuliere Shoppers in plaats van professionele bezorgers, kan er ook enorm veel overbodig verpakkings-
materiaal uitgespaard worden. Ook dat is pure winst voor milieu en maatschappij”, vervolgt Schuurs.
Koen Van Malderen, directeur van KUFB - URFB, de beroepsvereniging die al 95 jaar de belangen van de Belgische beroepsfloristen verenigt, is eveneens opgetogen: “We kijken er naar uit om samen te werken met Shopopop. Voor de KUFB is dit een logische keuze, omdat Shopopop voor een duurzame, sociale en efficiënte bezorging zorgt voor ons netwerk van meer dan 250 bloemisten in België.”
Jakob Heemskerk, regiomanager bij Bloemenhal, voegt daaraan toe: “Door te kiezen voor Shopopop hebben we er een flexibele, efficiënte bezorgdienst bij voor onze winkelpunten en kunnen we onze dienstverlening aan bloemisten en hun klanten uitbreiden met 'same day delivery’.”
De mobiele app van Shopopop is gratis te downloaden in de App Store en via Google Play.
*Onderzoek uit 2021 van onderzoeksbureau shopperware in opdracht van Comeos