Bereid je voor op het feestseizoen: de trends en tips voor retailers in 2023
Retail is een dynamische en veranderende omgeving. Economische onzekerheid maakt het voor veel ondernemers steeds lastiger om winstgevende groei te realiseren. Het is logisch dat sommige consumenten hun uitgaven moeten terugschroeven. Toch zien we dat shoppers in aanloop naar de feestdagen nog steeds aankopen doen. In 2022 kocht 78% van de Nederlandse online shoppers meer cadeaus voor de feestdagen dan voorgaande jaren, zo blijkt uit recent onderzoek door Google en Ipsos1. Prioriteit ligt echter bij het geven van praktische en betekenisvolle cadeaus. Marleen Smit, Retail Director bij Google, neemt je mee door de belangrijkste inzichten in consumentengedrag en deelt waardevolle tips om jouw bedrijf klaar te stomen voor het belangrijkste seizoen van het jaar.
Trek de aandacht van shoppers vroeg in het seizoen
In aanloop naar de decembermaand doorlopen Nederlandse shoppers een uitgebreide voorbereidingsperiode, die weken, zelfs maanden voor aanvang van de feestdagen en cyberweek begint. "Het is van cruciaal belang om vroegtijdig contact te leggen met je consument" benadrukt Smit. “27% van de Nederlandse shoppers is namelijk al begonnen met hun inkopen voor de feestdagen in september”. Uit hetzelfde Ipsos-onderzoek blijkt dat 47% van de Nederlandse shoppers 2 tot 4 weken voorafgaand aan Kerstmis begint. Wat motiveert deze vroege shoppers? Volgens Smit is een aanzienlijk deel (54%) van hen op zoek naar aantrekkelijke aanbiedingen, spreiden hun uitgaven over een langere periode (51%) en vermijden liever de drukte (41%).
Google ziet hier een serieuze kans voor retailers en adviseert om gebruik te maken van online video’s als eerste contactpunt met een consument. 97% van de Gen Z’ers beschouwt sociale media als hun voornaamste bron van cadeau inspiratie. "Met name de 'Shoppen-met-video's' zijn ontzettend in populariteit gestegen. In 2022 zagen we zelfs een groei van meer dan 35% in het aantal video-uploads met ‘Shoppen met’ in de titel op YouTube2. Mensen willen geïnspireerd worden en zijn daarom op zoek naar authentieke content”.
Help je klant met het vinden van betekenisvolle cadeau’s
Tegenwoordig hebben shoppers een duidelijk doel als ze een winkel binnenstappen of online naar producten zoeken. Maar liefst 70% van de Nederlandse shoppers voelt persoonlijk de gevolgen van stijgende prijzen, wat heeft geleid tot een groeiende behoefte aan betekenisvolle aankopen. Marleen Smit benadrukt dit: "Het huidige consumentengedrag is gefocust op betekenis. Het gaat niet langer alleen om een snelle aankoop, het draait om een aankoop die telt. Consumenten zijn bereid meer tijd te besteden aan onderzoek voordat ze een aankoop doen, om zeker te zijn van hun besluit”. Toch blijft ruim 30% van de online shoppers ontvankelijk voor nieuwe cadeau-ideeën en binnen deze groep is 24% bereid om meer uit te geven. Het is dus belangrijk dat bedrijven blijven inspireren.
Bouw aan een multi-channel benadering
Volgens Marleen Smit is het cruciaal om meerdere kanalen te gebruiken om je doelgroep te bereiken. Waarom, vraagt u zich af? “Consumenten die meer dan vijf kanalen gebruiken voordat ze een aankoop doen, zijn actieve en betrokken shoppers. Zij besteden meer budget en doen meer aankopen dan shoppers die één of twee kanalen gebruiken”, zegt Smit. Zelfs nu fysieke winkelbezoeken weer in opkomst zijn, blijken online platformen van onschatbare waarde te zijn voor
consumenten. Ondernemers kunnen hiervan profiteren door op ieder kanaal aanwezig te zijn. Het traditionele idee van de 'single channel shopper' raakt uit de gratie. Marleen Smit moedigt bedrijfseigenaren en marketeers aan om hun horizon te verbreden en te adverteren via nieuwe kanalen.
De toekomst van ontdekking en inspiratie is overduidelijk sterk visueel georiënteerd. Maar liefst 56% van de Gen Z-generatie zoekt naar cadeau-ideeën via fotozoekopdrachten en afbeeldingen op sociale media. In vergelijking hiermee halen slechts 26% van de babyboomers en 42% van Gen X hun inspiratie op dezelfde manier. Google adviseert retailers om te adverteren op nieuwe kanalen, bijvoorbeeld met AI-gedreven technologieën. 19% van de mensen gebruikt short form video zoals YouTube Shorts om inspiratie op te doen, 16% gebruikt social commerce platformen, 12% gebruikt Google Lens, 9% Virtual Reality en 8% Augmented Reality3. Marleen Smit verwacht dat deze cijfers alleen maar zullen stijgen de komende jaren.
Haal het beste uit kunstmatige intelligentie
Kunstmatige intelligentie (AI) kan een doeltreffende oplossing zijn voor een wereld die snel evolueert en waarin consumenten steeds complexere behoefte hebben. Uit recent onderzoek van McKinsey4 blijkt dat 70% van de bedrijven die AI hebben geïntegreerd, aanzienlijke omzetgroei heeft ervaren, en 28% van hen heeft kunnen besparen op kosten. Google ziet de opkomst van AI als de derde grote technologische verschuiving, naast de komst van het internet en mobiele technologie, en dat is niet niks. “Het niet gebruiken van AI is momenteel concurrentietechnisch een nadeel”, zegt Smit. “AI kan patronen herkennen, voorspellingen doen en creatief zijn. Zo kan het op grote schaal begrijpen welke promotie u dit feestseizoen aan een specifiek publiek moet aanbieden. Of helpen met het creeëren van een advertentie door tekst en afbeeldingen te genereren. We hebben het al in veel gevallen gezien, in combinatie met je eigen expertise en input kan AI een business en creative multiplier zijn.”
De impact van AI-integratie in bedrijfsstrategie is duidelijk zichtbaar in het Google Ads-portfolio, vooral in de Performance Max-oplossing. Deze innovatie helpt adverteerders om onbenutte kansen binnen het hele Google Ads-ecosysteem te vinden en om creatief na te denken door koppen en beschrijvingen voor zoekadvertenties te genereren. “En het goede nieuws is dat het gemiddeld 18% meer conversies oplevert tegen vergelijkbare kosten per actie. Dit illustreert dat AI een krachtig instrument is dat bedrijven in staat stelt te groeien in de steeds competitievere wereld van vandaag," sluit Smit af.
1 Google/Ipsos, Holiday Shopping Study, Jan 2023, Online survey, Dutch 18+ who conducted Christmas shopping activities in past two days
2 YouTube Internal Data, Global, 2022 vs. 2021
3 Smart Shopper Research. Google, Cint (2023) Who conducted purchases in the past 3 months for Consumer Electronics/Home & Garden/Fashion/Toys/Jewellery and in the past 1 month for Food & Groceries/Beauty.
4 McKinsey (2022), The state of AI in 2022—and a half decade in review.