Wel het geld, maar niet het overzicht: Nederlanders laten loonstrook links liggen
Het ontvangen van loon is voor veel werkende Nederlanders een euforisch moment. Maar de bijbehorende loonstrook, waarop staat hoeveel loon ze hebben verdiend en waar hun geld naartoe gaat, vinden ze een stuk minder interessant. Uit onderzoek* van Alight Solutions, naar de behoeften en gewoonten van werknemers, blijkt dat minder dan de helft van de Nederlandse werknemers (46%) iedere maand zijn of haar loonstrook controleert.
Eén op de drie Nederlandse werknemers (30%) vertrouwt er zelfs blind op dat zijn/haar loonstrook iedere maand klopt. Het laat zien dat ze maar weinig betrokken zijn bij hun eigen financiële administratie. Dit ondanks dat financieel welzijn voor veel Nederlanders een stressfactor is. Dat kan onverstandig zijn.
Kennisgebrek
Naast dat een meerderheid van de Nederlanders niet maandelijks zijn of haar loonstrook controleert, weten veel mensen ook niet wat er precies op hun loonstrook staat. Slechts 40 procent geeft namelijk aan dit te weten. In de praktijk ziet Esther Segers, senior business development manager bij Alight Solutions, dat veel werknemers moeite hebben met groene en witte tabellen, het brutoloon en het cumulatieve belastingpercentage: “Dit is zorgwekkend. Ondanks dat de meeste bedrijven hun financiële administratie goed op orde hebben, blijft er een deel mensenwerk en kunnen er zaken fout gaan. Denk bijvoorbeeld aan het niet correct doorvoeren van de juiste reiskilometers bij een verhuizing of het blijven doorbetalen van een fulltime percentage, terwijl je minder uren bent gaan werken. Als je te veel betaald krijgt, moet je dat toch terugbetalen. Voor je eigen bestwil en het voorkomen van onnodige stress, is het dus belangrijk om tijdig je loonstrook te controleren en precies te weten waar je recht op hebt.“
Waar werknemers wel goed zicht op hebben, zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat slechts 7 procent van de werknemers niet precies weet wat zijn of haar secundaire arbeidsvoorwaarden zijn, waarbij 30 procent aangeeft er te weinig gebruik van te maken.
Het komt allemaal neer op communicatie
Volgens Esther is het als werkgever belangrijk om duidelijk te communiceren naar je werknemers en hen te betrekken bij hun administratie: “We hebben in Nederland één van de meest complexe payrolladministraties ter wereld. Veel bedrijven zijn daardoor kwetsbaar voor fouten in de financiële administratie. Deze fouten kunnen leiden tot enorme kostenposten, die lastig zijn op te lossen. Als werkgever heb je er daarom ook baat bij om je werknemers actief te betrekken en hun zaken te laten controleren. Dat kan door middel van communicatie. Denk aan meer uitleg verstrekken door middel van bijvoorbeeld video’s, informatie begrijpelijk maken, een interactieve loonstrook maken etc. We raden daarom ook aan om communicatieprofessionals te betrekken bij het communiceren over financiële administratie. Hopelijk zorgen we er zo voor dat Nederlanders weer weten waar ze voor werken.”
*Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 1.000 Nederlanders door onderzoeksbureau Multiscope.