Bedrijf verkopen als verdere groei lastig lijkt te zijn

Bedrijf verkopen als verdere groei lastig lijkt te zijn

Redactie Baaz

In de afgelopen jaren heb je hard gewerkt aan de ontwikkeling van je onderneming. Het personeelsbestand is fors uitgebreid, de productiecapaciteit groeide en de opdrachten van afnemers worden steeds groter. Je kunt hierbij op een punt komen, waar verdere groei steeds lastiger lijkt te worden. Een opdracht van enkele miljoenen vormt geen probleem, maar de stap naar de uitvoering van opdrachten van tientallen miljoenen lijkt mijlenver weg te zijn. Een verstrekker van dergelijke opdrachten kan twijfelen over de grootte van je onderneming en als gevolg daarvan voor een concurrent kiezen. Dit verslechtert je marktpositie en maakt het steeds lastiger om nog aan te haken. Een bedrijf verkopen kan op zo’n moment het overwegen waard zijn vanuit een strategisch oogpunt. 


Niet alleen op basis van strategische redenen kan een bedrijf te koop aanbieden een optie voor je zijn. Ook vanuit persoonlijke overwegingen speelt deze gedachte mogelijk steeds vaker. Past het bedrijf nog wel bij je, nu het in de afgelopen jaren zo sterk gegroeid is? Houd je jezelf niet onnodig veel bezig met dagelijkse kwesties, in plaats van de daadwerkelijke ontwikkeling van de organisatie? Enzovoorts. 

Hulp bij het verkopen van een bedrijf in de markt 

Wanneer je steeds meer overtuigd raakt van het idee om je bedrijf te koop aan te bieden aan andere partijen, is het inschakelen van een bedrijfsovername specialist aan te raden. Een partij als Aeternus helpt je verschillende stappen te zetten, die er uiteindelijk toe moeten leiden dat de kans op een succesvolle verkoop van je onderneming groeit. Denk hierbij aan het bepalen van een geschikt moment voor de verkoop, het vaststellen van de waarde van je onderneming en bijvoorbeeld het in kaart brengen van potentiële kopers. Voor welk type bedrijf biedt jouw organisatie een meerwaarde? 

Verkennende gesprekken en het begin van de onderhandelingen 

Het profiel van een potentiële koper vormt de basis voor het benaderen van de eerste mogelijke koper. Bepaal per potentiële koper wat voor zo’n partij het motief kan zijn om juist jouw organisatie over te nemen. Dit verstevigt je positie tijdens de eerste gesprekken en mogelijke onderhandelingen. Lijkt er een klik te zijn met een geïnteresseerde partij? In dat geval krijgen de eerste verkennende gesprekken een vervolg met een zogenaamde Letter of Intent (LOI). Je spreekt hiermee naar elkaar uit, allebei serieus aan de slag te willen gaan met het vervolg van deze eerste gesprekken. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie