Investeerders komen samen om duurzaam en eerlijk mezcal merk op de markt te brengen
Amsterdammers David Reinhart en Maaike Minderhout brengen samen met mezcal liefhebbers hun mezcalmerk Pinchudo Mezcal op de Europese markt. Dit doen ze middels een crowdfunding en de financiering die hiermee opgehaald wordt, gebruiken ze om de productielijn op locatie in Mexico te verbeteren en om de flessen te importeren. Er zijn al 33 investeerders die de plannen steunen waarmee 62% van het doelbedrag bereikt is.
Groeiende markt voor mezcal
De markt voor mezcal zit al een paar jaar in de lift. Helaas betekent dat ook dat het aantal industriële mezcalmerken is toegenomen. “Zonde”, vindt David Reinhart, eigenaar van mezcalmerk Pinchudo Mezcal: “want deze industriële merken maken een lage kwaliteit mezcal en hebben geen oog voor duurzaamheid”. Reinhart heeft zelf na een mezcalproeverij de magie van het drankje ontdekt en wil, met zijn bedrijf, mezcal op een eerlijke en duurzame manier naar Europa brengen. Het is belangrijk voor Reinhart om hier, juist met de opkomst van industriële mezcal, focus op te leggen, omdat alleen dan het traditionele ambacht bewaard blijft.
De traditionele productiewijze wordt van generatie op generatie doorgegeven. Agaveharten worden geroosterd voor de kenmerkende rokerige smaak, dan vermalen, gefermenteerd en gedistilleerd. Het productieproces is een traditioneel Mexicaanse ambacht, wat juist door de groei in interesse in Mexicaanse cultuur en alles wat daarbij hoort, denk aan de gestegen populariteit van tequila, taco’s en guacamole in de afgelopen jaren, ook zorgt voor toenemende interesse in mezcal.
Een verrassende vriendschap
Reinhart kwam in aanraking met mezcal door een proeverij tijdens een reis in Mexico. Hij deed de proeverij bij ‘Maestro Mezcalero’ Jerónimo Gutiérrez Hernández in mezcalregio Oaxaca. Hij werd zo geïnspireerd dat hij na de proeverij lang bleef hangen en leerde over het leven en het ambacht van Hernández. Deze dag was het begin van een bijzondere vriendschap en samenwerking. Reinhart richtte bij thuiskomst samen met Minderhout het merk Pinchudo Mezcal op, waarbij ze met lokale boeren als Hernández ambachtelijke mezcal maken met een eerlijke prijs voor de boer en verdiensten voor de lokale gemeenschap.
Administratieve obstakels overwonnen, nu crowdfunding
Om de laatste stap te zetten naar een eerste batch voorraad Pinchudo Mezcal in Nederland is een investering nodig. De financiering hiervoor wordt opgehaald middels een crowdfunding bij CrowdAboutNow. Met het geld worden de bottel- en labelfaciliteiten in de distilleerderij van Hernández opgezet (wat nieuwe werkgelegenheid zal creëren in de lokale gemeenschap) en worden kosten voor startvoorraad, materiaalkosten als flessen en opslagkosten betaald. De mezcal zal zijn introductie doen in de markt, in eerste instantie bij horecazaken. Later zal ook een webshop geopend worden en komen flessen beschikbaar voor retail.
Op dit moment is 62% van het doelbedrag gefinancierd met 33 investeerders. De crowdfunding loopt nog 22 dagen, dus Reinhart heeft er vertrouwen in dat het doelbedrag gehaald gaat worden. Op naar duurzame en eerlijke mezcal in Europa!