MediaMarkt viert 25-jarig bestaan

MediaMarkt viert 25-jarig bestaan

Redactie Baaz

Consumentenelektronica retailer MediaMarkt viert haar zilveren jubileum. Eind 1999 opende de van origine Duitse winkelketen voor het eerst haar deuren op Nederlandse bodem, in Rotterdam. Een destijds baanbrekend ‘supermarktmodel’ in de elektronicahandel met twee duidelijke kenmerken, een enorm winkeloppervlak en lage prijzen, zorgde voor een revolutie in het Nederlandse retaillandschap. Ter ere van het 25-jarig bestaan zal onder andere een speciale mediacampagne worden gelanceerd en komt de verkoopcampagne ‘Gekkenhuis’ eenmalig terug. Ook organiseert MediaMarkt een speciale nachtopening van 26 op 27 oktober tussen 0:00 – 1:00 uur, wanneer de klok een zogenaamd 25e uur slaat richting de wintertijd.

Democratisering van consumentenelektronica

Door de komst van MediaMarkt naar Nederland 25 jaar geleden, werd het landschap van consumentenelektronica volledig op zijn kop gezet. Er vond een democratisering van de categorie plaats; niet eerder was er een winkel waar zo’n groot aanbod te vinden was tegen dergelijk lage prijzen. De keten was zeer bereikbaar en betaalbaar voor een breed publiek. Bovendien kon het assortiment worden aangeraakt en ervaren, een beleving die vandaag de dag nog steeds een van de succesfactoren is van de winkelketen.

Dynamische aanpak spreekt consumenten aan

Wat tevens uniek was voor die tijd in de elektronicahandel, was de hoeveelheid beschikbare voorraad die direct kon worden meegenomen. Verder bracht MediaMarkt onder andere een grotere klantenstroom op gang naar koopavonden, met het introduceren van uurs-aanbiedingen en was de retailer de eerste die extra lange openingstijden introduceerde. MediaMarkt was niet alleen baanbrekend op het gebied van retail, het was ook een spraakmakende partij met ludieke campagnes, aanbiedingen en vele artiestenoptredens waar menig Nederlander voor in de rij heeft gestaan. Van Jan Smit tot Meat Loaf en Gerard Joling tot Ricky Martin. De retailer ontpopte zich met deze dynamische aanpak snel tot marktleider in zijn klasse. 

Jan Smit in Mediamarkt Apeldoorn (2016). Bron: ANP

Beleving maakt onderscheid

De 25 jaar die MediaMarkt nu in Nederland zit, was een uiterst interessant tijdperk voor de elektronicabranche. Technologische ontwikkelingen hebben elkaar snel opgevolgd en consumenten willen van steeds meer gemakken worden voorzien. In 2024 heeft MediaMarkt 55 fysieke winkels, B-to-B services en een succesvolle eigen webshop en app. Dit jaar is daar ook een zogenoemde marketplace aan toegevoegd, die externe verkopers in staat stelt ook hun producten via MediaMarkt te verkopen. Om verder op het veranderende consumentengedrag in te spelen heeft MediaMarkt in elke vestiging een Smartbar staan, waar consumenten van advies en extra services kunnen worden voorzien, zoals het inruilen van producten, het activeren van groene stroom-, televisie- en telefoonabonnementen en het gebruiksklaar maken van laptops, tablets en smartphones.

Dit jaar werd MediaMarkt ook hoofdpartner van de Rotterdamse voetbalclub Feyenoord. De twee vonden elkaar in de passie, het ondernemerschap en de ambitie om zich maatschappelijk te laten gelden in de regio en daarbuiten.

Remko Rijnders, CEO van MediaMarkt Benelux, over de ontwikkeling van MediaMarkt in het Nederlandse retaillandschap: ‘Het is een fantastische reis geweest tot nu toe. Samen met onze medewerkers, klanten, partners en leveranciers beleven we een tijdperk waarin de afhankelijkheid van technologie steeds groter en belangrijker is geworden en aanbod en innovatie elkaar in rap tempo opvolgen. We zijn geen uitdaging uit de weg gegaan de afgelopen 25 jaar en zullen dat de komende 25 jaar ook niet doen.

Sommige dingen veranderen nauwelijks: onze klanten hebben nog steeds behoefte aan gemak, service, scherpe prijzen, een breed aanbod en een prettige winkelervaring. Maar dat verwachten ze de laatste jaren niet alleen meer op de winkelvloer, maar ‘omnichannel’: dus ook in de app, de webshop en op onze marketplace.

Ons doel is om de nummer één omnichannel retailer te zijn en te blijven. We willen het platform zijn waar consumenten via verschillende kanalen bediend worden en zelf kunnen bepalen hoe, waar en wanneer hun elektronicaproducten worden gekozen, gekocht en ontvangen. Beleving zal daarbij steeds meer centraal komen te staan, want in onze ogen is dat waar retail steeds meer het onderscheid gaat maken in een wereld die steeds digitaler wordt: een persoonlijke, laagdrempelige en vooral onderscheidende beleving, fysiek en online. Onze gepassioneerde medewerkers in het hele land zullen er alles aan doen om die beleving elke dag weer een beetje beter te maken.’

Continu innoverend

Het productaanbod is met de jaren sterk veranderd en vooral geïnnoveerd. Maar inmiddels zijn innovatie en mooie gadgets niet meer het belangrijkst, de elementen ‘smart’ en ‘duurzaamheid’ spelen een steeds grotere rol bij de consument. In 2022 introduceerde de MediaMarktSaturn-groep het BetterWay-programma in alle landen waar zij actief is, dat consumenten stimuleert duurzamere keuzes te maken. Het programma biedt onder andere services zoals inruil, refurbished producten en reparatie, en ook een speciaal label voor producten die een duurzamere keuze zijn.   

Remko Rijnders vervolgt: ‘Voortdurend innoveren is cruciaal in retail. Zeker als we zelf technologie verkopen. Consumententrends ontwikkelen zich razendsnel. Zo zijn we ons ook meer dan ooit bewust van onze verantwoordelijkheid als maatschappelijke speler en zetten duurzaamheid centraal in de bedrijfsvoering. Met BetterWay helpen we consumenten duurzamere keuzes te maken en we adviseren klanten om de levensduur van producten te verlengen. Daarnaast zijn we zowel vanuit MediaMarktSaturn als in de Benelux ook voortdurend bezig om te kijken hoe we onze eigen ecologische voetafdruk kunnen beperken.’

In oktober drukte verwacht voor verkoopcampagnes en nachtopening

Voor haar verjaardag trakteert MediaMarkt de consument op aanbiedingen. Van 24 tot en met 27 oktober wordt onder andere de oude verkoopcampagne ‘Gekkenhuis’ opnieuw gelanceerd. De campagne trok zo’n tien tot vijftien jaar geleden veel publiek met zowel opvallende aanbiedingen als ludieke winacties. Voor deze jubileum-editie biedt de retailer onder andere een verblijf aan bij de van TV bekende B&B van Mirjam in Zuid-Afrika en een exclusieve rondleiding door de Red Bull Racing fabriek in Milton Keynes, in Engeland. Verder zal MediaMarkt een speciale nachtopening organiseren met grote aanbiedingen. In de nacht waarin de wintertijd ingaat (26 op 27 oktober) en we een zogenaamde ‘25-urige dag’ beleven, zullen in MediaMarkt Techvillage Rotterdam (Binnenwegplein) de deuren voor klanten worden geopend van 0:00 – 1:00 uur. Welke aanbiedingen er dan beschikbaar zijn, zal de retailer kort voor de nachtopening zichtbaar maken op de MediaMarkt website*. Vanwege de extreme kortingen verwacht de retailer enorm veel drukte en adviseert zij geïnteresseerden dan ook om er op tijd bij te zijn.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie