Leadgeneratie: het nut van sales funnel tools

Leadgeneratie: het nut van sales funnel tools

Redactie Baaz

Ondernemers hebben vaak diepgaande kennis van hun producten of diensten. Maar ze zijn vaak minder bedreven in marketing en sales. Dit kan ervoor zorgen dat ze moeite hebben om hun aanbod effectief te presenteren aan potentiële klanten en de verkoop te stimuleren. Het opstellen van een sales funnel biedt een gestructureerde aanpak om dit probleem aan te pakken. Door een duidelijke route te creëren die klanten doorlopen, van bewustwording tot aankoop en zelfs daarna, kunnen ondernemers gerichter inspelen op de behoeften van hun doelgroep. Dit optimaliseert het verkoopproces, verhoogt de conversie en kan uiteindelijk leiden tot een aanzienlijke stijging van omzet en winst.

Sales funnel: visueel model van de customer journey

Producten en dienst verkopen zichzelf meestal niet vanzelf. Het is daarom belangrijk een strategie te hebben om potentiële klanten te bereiken, en deze om te zetten in betalende klanten. Het gaat hierbij onder meer om welke marketing- en salesactiviteiten je inzet, en welk effect deze hebben. Sales funnel tools voor leadgeneratie zijn erg handig hierbij. Deze visuele modellen tonen de klantenreis die een prospect volgt voordat hij of zij klant wordt, en terwijl hij of zij dat is. Deze methode wordt ook wel een conversietrechter genoemd omdat er gaandeweg steeds meer potentiële klanten die geen lead hebben wegvallen.

Voorbeeld van een sales funnel

Het creëren van een effectieve sales funnel voor leadgeneratie begint met een goed begrip van je doelgroep en de stappen die zij nemen bij het maken van een aankoopbeslissing. Belangrijke stappen om een sales funnel op te stellen (die je ook in veel tools vindt) zijn bijvoorbeeld:

  • Het genereren van leads om doelgroep te bereiken;
  • Kijken welke leads waardevol zijn;
  • Duidelijk maken met gerichte communicatie hoe producten of diensten van waarde zijn en een vertrouwensband met prospects opbouwen;
  • Gerichte verkoopkansen definiëren; 
  • Aanbod doen om prospect die intentie tot aankoop heeft om te zetten naar klant;
  • Deal sluiten;
  • Upsells en cross-sells toevoegen om ervoor te zorgen dat klanten terugkomen;
  • Op klantbehoud focussen met goede klantenservice; en
  • Blijven stimuleren dat klanten terugkomen en zelfs fungeren als ambassadeur.

Waardevolle inzichten in beslis- en koopgedrag

Sales funnel tools bieden als cruciaal onderdeel van een effectieve verkoopstrategie waardevolle inzichten in het koopgedrag van je klanten. Je kunt analyseren hoeveel mensen in elke fase afhaken en de redenen waarom. Dit helpt je om de funnel te optimaliseren en de conversieratio te verbeteren. Zo kun je bijvoorbeeld gericht zien hoe succesvol bepaalde reclamecampagnes of salestechnieken zijn. Hierdoor kun je gerichter sturen op verhoging van omzet en winst. Het toepassen van marketing- en salesfunnels is onmisbaar als je met je onderneming stappen wil zetten. Op zoek naar nog meer ideeën hiervoor? Lees dan eens het eerder verschenen artikel ‘5 manieren waarmee je onderneming stappen zet’.

 

Bron: https://www.freepik.com/free-photo/magnets-attracting-customers_67681767.htm

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie