Technologie steeds belangrijker voor kleinbedrijven
Steeds minder kleinbedrijven springen vrij gemakkelijk in op de laatste technologische ontwikkelingen. Toch kan het nog sneller.
Kleinbedrijven kunnen niet achterblijven
De technologische ontwikkelingen gaan steeds sneller, de conjunctuur vertoont vaker schommelingen en het consumentengedrag verandert. Dit leidt enerzijds tot meer onzekerheid, anderzijds biedt het bedrijven ook kansen. Ook voor het kleinbedrijf, zo denkt ING.
Vanwege hun omvang zijn kleinbedrijven flexibel genoeg om zich snel aan nieuwe ontwikkelingen aan te passen. Doordat technologieën bijvoorbeeld steeds goedkoper worden, worden ze ook voor kleinere ondernemers interessant. Hiermee kunnen ze hun voordeel doen in de snel veranderende wereld.
Vernieuwing noodzakelijk
Voor ondernemers betekent dit dat vernieuwing noodzakelijk is. Je kan niet stil blijven zitten, maar moet mee gaan om niet achterop te raken. Bijna de helft van de ondernemers in het kleinbedrijf is zich er van bewust dat technologische vernieuwing tegenwoordig sneller gaat dan vijf jaar geleden, blijkt uit ING-onderzoek onder 850 kleine (2 tot 50 werknemers) en middelgrote ondernemers (50 tot 250 werknemers).
Vooral ondernemers in de zakelijke dienstverlening, landbouw en detailhandel zijn het met deze stelling eens. Voorbeelden van technologische vooruitgang in het kleinbedrijf zijn onder meer digitalisering van de bedrijfsprocessen, werken in the cloud en het gebruik van social media.
Invloed op businessmodel kleinbedrijven
Ondanks dat bijna de helft van de kleine ondernemers zich er van bewust is dat de technologische ontwikkelingen sneller gaan dan vijf jaar geleden, is slechts een derde van mening dat dit invloed heeft op zijn of haar businessmodel. Bij de middelgrote ondernemers is meer dan de helft deze mening toegedaan.
Met name ondernemers in de zakelijke dienstverlening en de industrie verwachten hun businessmodel de komende jaren aan te moeten passen. Het is opmerkelijk dat ondernemers in de detailhandel non-food aangeven dat technologische vernieuwingen in hun sector steeds sneller gaan, maar dat de meeste ondernemers geen directe noodzaak zien hun businessmodel hierop aan te passen. Terwijl juist ondernemers in deze sector kampen met snelgroeiende concurrentie van online winkels en een veranderend consumentengedrag.
Veranderend consumentengedrag
Bedrijven hebben niet alleen te maken met technologische ontwikkelingen, ook het consumentengedrag verandert. Zo zijn consumenten door de economische crisis terughoudender geworden met hun bestedingen. Daarnaast kopen consumenten steeds meer en meer online.
ING Economisch Bureau verwacht dat deze ontwikkeling zich doorzet en dat tegen 2025 ongeveer 20 tot 25 procent van de bestedingen in de detailhandel online plaatsvinden. Een bijkomend effect van de online verkopen is dat prijzen transparanter worden, waardoor consumenten steeds prijsbewuster gaan winkelen.