Facebook-marketing: wat is jouw volgende stap?
Dat Facebook een belangrijk medium kan zijn om je doelgroep mee te bereiken hoeven we je niet meer te vertellen. Het online medium is bij veel bedrijven dan ook onderdeel van de marketingmix, maar vaak ontbreekt het aan een doordachte strategie. Tijdens het evenement 'Facebook, what's your next step' van Online Business Media werd stilgestaan bij deze Facebookstrategie.
Facebook-marketing event
Ieder bedrijf gebruikt social media natuurlijk op een andere manier. Toch is het belangrijk om op de hoogte te zijn en te blijven van de ontwikkelingen in socialmedialand. Waar gaat bijvoorbeeld Facebook zich in Nederland dit jaar op richten? Hoe bereik je goed je doelgroep via dit medium? En wat zijn interessante social mediaplatformen voor bedrijven? Deze vragen zijn niet heel onbelangrijk voor bedrijven die hun doelgroep willen vergroten en er meer engagement mee willen krijgen. Tijdens het evenement van Online Business Media werd vooral stilgestaan bij Facebook-marketing, daar valt voor bedrijven namelijk nog veel te halen.
Video in 2016
Op Facebook kun je 'gewone' advertenties inzetten om je doelgroep te bereiken, maar als je écht wilt opvallen tussen de rest, dan kun je het beste gebruikmaken van carrousel-advertenties of video-advertising. Waarom? Bij een carrousel-advertentie kun je meerdere foto's en links in één advertentie plaatsen. Uit cijfers blijkt ook dat er 19 keer meer op zulke advertenties geklikt wordt dan op een normale advertentie. Best de moeite waard toch? Verder zijn video-advertenties interessant, omdat ongeveer 79 procent van dertien jaar en ouder online video kijkt. Dus je hebt al meteen een grote groep te pakken als je een goede video maakt. Een video-advertentie heeft volgens Online Business Media een positief effect op reclameherkenning, het trekt meteen de aandacht (omdat het vaak automatisch begint met afspelen) en je hebt inzicht in resultaten en targets. Het nadeel hiervan is dat je er ook voor betaalt als een video maar bijvoorbeeld drie seconden bekeken wordt.
Let op: als je meer wilt doen met video, moet je wel meteen de aandacht van je volgers trekken. Hoe doe je dit? Begin met het hoogtepunt. Normaal bouw je naar een hoogtepunt toe en bouwt het daarna weer af, maar bij een Facebookfilmpje moet je meteen de aandacht trekken! Het sociale medium wil dit jaar ook meer inzetten op 360 graden filmpjes en live filmen. Dit kan interessant zijn voor je bedrijf. Laat je volgers eens meekijken hoe je kantoor of productieruimte eruit ziet in een 360 graden-filmpje of laat live zien waar jullie mee bezig zijn. Je volgers kunnen hier dan ook weer op reageren, dit zal het engagement vergroten. Dit is iets waar Facebook nog mee bezig is, maar het is wel goed om daar al over na te denken.
Facebook Messenger
Sinds een tijdje weten klanten je ook vaker te vinden via Facebook. Steeds vaker krijgen bedrijven privéberichten. Moet je hier meteen op reageren? De meningen zijn verdeeld. Op Facebook kun je de 'Reactieratio' zien. Hier zien je volgers hoe snel je reageert op berichten. Moet je dit nou laag of juist hoog hebben? Gemiddeld duur het 33 uur voordat een bedrijf op vragen van een klant reageert, dit is niet via Facebook, maar bijvoorbeeld via mail. Moet je dan op Facebook binnen een aantal minuten reageren? De een zegt van wel en de ander niet. Als je snel op je privéberichten reageert, dan zien je volgers dit en zullen ze verwachten dat je ook snel op hun bericht reageert. Je legt voor jezelf dan de lat erg hoog. Dit kan op een gegeven moment 'spanningen' opleveren, omdat je steeds meteen wilt reageren. Een optie om dit te voorkomen is door een automatic reply in te stellen. Net als bij onder meer e-mail kun je een automatisch bericht laten versturen op het moment dat de klant een privébericht stuurt. Maak dit bericht persoonlijk en leuk en zorg dat je er later op reageert. Zo heb je toch nog een goede reactietijd, maar heb je niet meer die druk om meteen te moeten reageren. Zo'n automatisch bericht is ook handig voor het weekend en na werktijd. De klant weet dan dat het bericht goed is aangekomen, maar dat er later op gereageerd wordt.
Verder zijn Audience optimization, Instant articles en Facebook-pixel ontwikkelingen om goed in de gaten te houden!
BabyPlanet
Iedereen wil graag weten hoe anderen het doen en daarom heeft Online Business Media Marleen van Wieren van BabyPlanet uitgenodigd om te vertellen hoe zij Facebook inzet voor het bedrijf. 'BabyPlanet is een familiebedrijf en ik werk er al meer dan vijftien jaar. Wij vinden het belangrijk om een relatie met de klant op te bouwen en betrouwbaar te zijn. We hebben gemerkt dat we via Facebook onze klanten beter bereiken dan bijvoorbeeld via krantenadvertenties. Dus we hebben besloten om meer op dit medium in te zetten', legt Marleen uit. 'We hebben een social mediastrategie ontwikkeld. Naast een webshop hebben we een aantal stenen winkels. Natuurlijk willen we dat hier ook nog mensen naartoe komen. Hier gebruiken we onder meer Facebook voor. Daarnaast willen we echt betrokken zijn bij onze doelgroep, toekomstige mama's of vrouwen die net moeder zijn geworden. Hoe willen we deze strategie halen? We spelen in op de actualiteit met onze posts, gaan de interactie aan met onze volgers en we plaatsen mooie plaatjes, want dat willen onze volgers graag zien.' Marleen zegt dus dat je als bedrijf moet delen wat je doelgroep bezighoudt en wil lezen of zien. Volgens haar moet je je Facebook-berichten afwisselen. 'Publiceer berichten die informatief zijn, maar bedenk ook leuke winacties en deel inspiratie. Je kunt sommige berichten ook boosten door er geld in te stoppen, dit kan effectief zijn.' Wat Marleen iedereen aanraadt is het gebruik van een contentkalender. 'Maak inzichtelijk wat iedereen op Facebook doet, maar ook op andere social mediakanalen. Houd ook rekening met feestdagen of andere evenementen die belangrijk zijn voor jouw branche. Zo kun je gemakkelijk inspelen op de actualiteit.' Daarnaast zegt Marleen dat het handig is om wekelijks terugkerende posts te bedenken. Zo heb je een soort 'Facebook-rubriek' waar je iedere week weer een andere draai aan kunt geven.
Hoeveel geld geef je aan een post uit?
Veel aanwezige online marketeers vragen zich af wat nou een goed bedrag is om aan een Facebook-post uit te geven. Helaas is hier niet één antwoord op te geven. Het ligt er bijvoorbeeld aan of je meer 'vind-ik-leuks' wilt krijgen of meer engagement en welke doelgroep wil je bereiken met je post? 'Wij geven ongeveer vijf tot vijftig euro per bericht op Facebook uit', zegt Marleen. Maar het kan dus zijn dat dit voor jouw bedrijf meer of minder is. Eerst moet je goed weten wat je wilt bereiken met het boosten van je berichten. Verdiep je erin en probeer dingen uit.
Tips van Marleen
- Ben consistent in de opmaak van je Facebook-berichten. Maak al je foto's op dezelfde manier, gebruik dezelfde opmaak en schrijf ook de teksten in dezelfde stijl.
- Maak video's en zorg voor clickable posts.
- Oudere werknemers zitten vaak niet op Facebook. Als een klant in de winkel komt en vraagt naar dat ene shirt van Facebook, kan een oudere werknemer de klant dus niet goed helpen. Zorg ervoor dat je de belangrijkste wekelijkse Facebook-updates uitprint en in de kantine ophangt. Zo zijn je oudere werknemers ook op de hoogte van wat er op het sociale medium gebeurt.
Marketingmix
Online Business Media sluit de dag af met het afdvies: 'Integreer Facebook binnen je marketingmix. Zorg voor personeel, budget en software (zoals Fanbooster), want als je dit niet allemaal inzet, is de kans op slagen op Facebook klein. Wat is jouw volgende stap?'