Hoe Yahoo-ceo Marissa Mayer haar status verloor
Een ceo van een groot bedrijf is niet onaantastbaar. Dat blijkt wel uit de ontwikkelingen rond Marissa Mayer, de ooit zo veelbelovende topvrouw van Yahoo.
De dreigende ondergang van Mayer
De verwachtingen waren hooggespannen toen Marissa Mayer in 2012 werd aangesteld als ceo van Yahoo. Ruim drie jaar later kampt de internetreus met een teruglopende groei en veel interne onrust. Sommige investeerders vinden dat het tijd is voor een frisse wind en zien Mayer graag vertrekken. Wat is er toch misgegaan?
Marissa Mayer wilde arts worden
Mayer werd in 1975 geboren in een klein dorpje in Wisconsin. Op school bleek dat ze uitblonk in bètavakken als wiskunde en natuurkunde en in het geven van presentaties. Mayer schreef zich in bij tien verschillende universiteiten, waaronder Harvard en Yale, en die wilden haar stuk voor stuk hebben. De keus viel uiteindelijk op Stanford. De ceo in de dop droomde ervan om arts te worden, maar dat veranderde toen ze het vak computerwetenschappen volgde. Na het behalen van een major Symbolic Systems stonden de bedrijven voor haar in de rij. Google, toen nog een kleine startup, genoot haar voorkeur.
Dertien succesvolle jaren bij Google volgden waarin Mayer onder andere als productmanager, hoofd consumentenproducten en vicepresident zoekproducten en gebruikerservaring werkte. De media waren gek op haar, maar er was ook de nodige tegenwind vanwege haar managementstijl, die zich kenmerkte door een goed oog voor detail en de nadruk op datagestuurde besluitvorming. Een van haar machtigste vijanden was Amit Singhal, het brein achter de algoritmes waar de zoekmachine gebruik van maakt. Singhal vroeg Google-medeoprichter Larry Page zelfs om Mayer van het zoekteam af te halen.
Mayer werd uiteindelijk overgeplaatst naar het team dat onder meer verantwoordelijk was voor Google Maps. Ze was nog steeds een van de hoogste Google-medewerkers, maar sommigen zagen het toch als een stap terug, omdat Mayer zich niet meer bezighield met het belangrijkste product van het bedrijf: de zoekmachine. In 2011, toen ze haar beste tijd bij Google wel had gehad, meldde Yahoo zich. Het concern wilde haar aanstellen als ceo. Bij sommige ingewijden bestonden twijfels over die zet. Zij vroegen zich af of Mayer wel geschikt was om ook de financiële kant van de bedrijfsvoering in goede banen te leiden.
Vraagtekens bij overnamestrategie
Ondanks die twijfels werd Mayer tot ceo benoemd. Ze ging voortvarend van start en het aandeel Yahoo schoot in haar eerste jaar omhoog. De topvrouw kende diverse successen. Ze wist de hoeveelheid traffic voor een aantal belangrijke Yahoo-apps drastisch te verhogen, de designs van verschillende producten werden sterk verbeterd en Mayer slaagde erin de bedrijfscultuur een positieve impuls te geven. Helaas bleef de omzet achter bij de verwachtingen. Er worden ook vraagtekens gezet bij onder meer haar personeelsbeleid en overnamestrategie. Mayer kocht in totaal voor ongeveer 3 miljard dollar aan startups, maar echte succesverhalen zitten daar niet tussen.
Het verzet tegen Mayer groeide toen de invloedrijke hedgefundmanager Eric Jackson opriep tot een managementwissel. Ook de activistische belegger Starboard heeft schoon genoeg van de topvrouw en de huidige bedrijfsstrategie. Het gerucht doet de ronde dat het personeel van Yahoo er eveneens geen vertrouwen meer in heeft dat Mayer het tij nog kan keren en de onrust wordt verder versterkt door een dreigende ontslaggolf. Business Insider concludeert dat haar positie misschien niet lang meer houdbaar is. 'De druk op Mayer neemt toe en als ze Yahoo wil redden, begint de tijd te dringen.'