2016: verdere digitalisatie van de autobranche
Ondernemers in de automotive-branche zullen dit jaar meer en meer te maken krijgen met de gevolgen van de verdere digitalisatie, zo voorspelt ABN AMRO in een rapport. De klassieke functie van de showroom zal echter niet verdwijnen.
Autobranche klaar voor generatie Y?
'De autobranche heeft in al haar onderdelen te maken met digitale transformatie, maar de volle impact moet nog tot uiting komen', zegt Theo de Kort, sectoreconoom Autobranche van ABN AMRO. 'Daar waar het verkoopmodel van de business de consument ontmoet, melden zich nieuwe spelers. Tegelijkertijd ontplooien fabrikanten en importeurs verkoopinitiatieven.'
Connected car
Digitale transformatie zal grote impact hebben op de autobranche. Zo is de zelfrijdende ‘connected car’ nu nog de stip aan de horizon, maar iedere fabrikant is er druk mee. De Kort: 'De bedreiging van nieuwe partijen als Apple en Google is voelbaar; partijen met een digitale voorsprong, die hun product natuurlijk niet via een traditioneel verkoopkanaal in de markt zullen zetten.'
Sigarendoos
Loopt de autoretail volgens de econoom hopeloos achter? 'Het antwoord is niet volmondig te geven. De handel en verkoop van occasions is de achterkant van de sigarendoos ver ontstegen. Handelsstromen gaan via online platformen en de markt is sterk geïnternationaliseerd', zegt De Kort.
Autobranche online dominant
Er is een duidelijke relatie tussen de import, export en de prijsvorming in Nederland. In alle segmenten van de business - zowel in de oriëntatiefase als bij de daadwerkelijke handel (verkoop) - speelt online een dominante rol. Maar ook het klassieke verkoopmodel is niet uit de branche verdwenen. De particulier die zijn auto wil inruilen of op zoek is naar een andere auto kan dit evengoed doen via het fysieke kanaal.
De Kort: 'De klassieke functie van de showroom zal niet verdwijnen. Deels komt dit omdat momenteel twee derde van de autokopers zijn keuze pas maakt nadat hij een showroom binnenstapt. Dit zal maar geleidelijk veranderen. Belangrijker is dat iedere klant om een eigen benadering vraagt. De toekomst is niet uitsluitend aan generatie Y en Z, die zich 'always connected' via interactieve media online een weg vinden.'