Van startup naar ScaleUp: 'We moeten focussen op doorgroeiers'
'De startups zijn voldoende gestimuleerd door de overheid om ze aan de markt over te kunnen laten', stelt Joop. Hij vindt dat de tijd rijp is om de aandacht te verleggen naar de doorgroeiers, ook wel ScaleUp's genoemd. 'De kinderen zijn volwassen, nu is het moment aangebroken om ze de wijde wereld in te sturen.'
Ruggengraat van economie
2800 snelgroeiende bedrijven hebben in de periode tussen 2011 en 2014 samen 70 duizend banen gecreëerd, blijkt uit onderzoek van de Erasmus University. Volgens de leider van het onderzoek, Justin Jansen, hoogleraar Ondernemerschap, zijn deze ScaleUps daarmee de ruggengraat van onze economie. In het onderzoek voldoen de ScaleUps aan de norm van de OESO: ze moeten tien of meer medewerkers hebben en drie jaar lang een omzetgroei van twintig procent laten zien.
Verleg de focus
Volgens het Erasmus-onderzoek heeft de overheid de laatste jaren al haar pijlen gericht op startups, bijvoorbeeld via investeringsinitiatieven als StartupDelta. Toch adviseren de onderzoekers de overheid te investeren in beleid om meer ScaleUps te creëren, aangezien een succesvolle start niet per definitie leidt tot een bestendige groei. De overheid kan onder meer investeren in ScaleUps fiscaal aantrekkelijk te maken, maar Joop wil nog een stap verder gaan. 'Laten we na de succesvol genomen maatregelen voor startups, nu de koers volledig verleggen naar de doorgroeiers om er zo voor te zorgen dat we beter en sneller met deze bedrijven doorgroeien naar internationale successen.'
Volgens Joop moeten ondernemers zelf hierbij betrokken worden. 'Er wordt teveel over de ondernemers gesproken en veel te weinig met', vindt hij. 'Ik zou het zelfs nog scherper willen stellen en de overheid willen adviseren elke meeting over dit onderwerp waarbij er geen echte ondernemer aan tafel zit te schrappen.'
Ook Groot-Britannië denkt hierover
Niet alleen Nederland is bezig met het zoeken naar de juiste groep om in te investeren. Ook in Groot-Britannië bevelen diverse investeerders de overheid aan de focus te verleggen naar ScaleUps. Sherry Coutu, een techninvesteerder van Canadese komaf, verzamelde in opdracht van de Britse overheid input van 362 ceo's. Haar bevindingen zijn vastgelegd in het ScaleUp Report dat in november vorig jaar uitkwam. Coutu adviseert de overheid meer aandacht te geven aan ScaleUps. 'Er bestaat het idee dat alle beginnende technologiebedrijven bijdragen aan economische groei. Het tegenovergestelde is eerder waar. Er gaan er veel over de kop', aldus Coutu tegenover het Financieel Dagblad.
Succesfactoren van snelgroeiende startups
Deloitte deed een onderzoek naar de succesfactoren van ScaleUps, en kwam op uit op drie belangrijke factoren:
- Ervaren leiderschap: de ervaren ondernemers staan in de meeste gevallen aan het roer van een ScaleUp.
- Ingericht op schaalbaarheid: een kwart van de startups kiest voor een schaalbaar concept, in tegenstelling tot ScaleUps, waar 85 procent voor een schaalbaar businessmodel kiest dat voor een bredere markt relevant is en geschikt is voor een internationale uitrol.
- Het juiste lanceringsmoment: De periode tussen de oprichting van het bedrijf en de marktintroductie is bij ScaleUps bijna twee keer langer dan bij startups. Het lanceringsmoment van een ScaleUp valt vaak samen met een (technologische) trend.
Het onderzoek van Deloitte werd onder 400 duizend startups uit 24 landen gehouden. Het volledige rapport met alle succesfactoren is hier te downloaden.