Column: Duurzame inspiratie uit Europa
De zomer: een mooie tijd voor reflectie, rust, en genieten van mooi weer. Maar voor mij is dat dit jaar anders: deze zomer begeleid ik vijf weken een summerschool van Climate-KIC als businesscoach.
Veertig master studenten uit de hele wereld moeten nieuwe innovaties bedenken, en hoewel reizen naar Bologna, Zürich en Kopenhagen mag klinken als een luizenbaantje, is het verrassend hard werken. De superambitieuze studenten hebben namelijk altijd vragen en iedere dag zijn er crisissen op te lossen bij het bedenken van ideeën en het voorkomen van irritatie en frustratie in de internationale samenwerking. Maar door de gave bedrijfsbezoeken en lezingen die ze krijgen word ook ik geïnspireerd.
Bijvoorbeeld door bij de Bologna Business School te horen over Bio-on, een startup die plastic flesjes maakt die oplossen in water. Jawel, biologisch afbreekbaar plastic. Een startup in Zürich produceert insecten voor voedsel, dat is veel efficiënter dan vleesproductie en na het proeven geef ik toe dat het prima smaakt. We bezoeken ook de South Pole Group, een club die advies geeft over duurzaamheid. Tja, duurzaam advies, dat is dan zo'n schattig adviesbureautje denk je dan. Maar nee, dit is een bedrijf met locaties en projecten op alle continenten, voor bedrijven zoals Audi en Barclays. Gestart in 2006 door een aantal oud-McKinsey consultants, verdienen ze nu miljoenen met kennis en Zwitserse rekenmodellen.
Een ander mooi voorbeeld is de campagne 'Inglorious Foods & Vegetables' van Intermarché. Dat is de derde supermarktketen van Frankrijk; dus niet alleen kleine startups zijn innovatief. Er wordt blijkbaar jaarlijks 300 miljoen ton fruit en groente weggegooid wereldwijd, waarvan 57 procent puur vanwege het uiterlijk. Ter vergelijking: in heel Afrika wordt jaarlijks in totaal 230m ton geproduceerd. Zonde dus dat weggooien, en zie het filmpje voor de slimme campagne om dit probleem een klein beetje terug te dringen én geld mee verdienen.
Het is trouwens allemaal duurzame innovatie (of cleantech), zoals jullie zien. Tja, we moeten eenmaal wat met duurzaamheid, want ons klimaat verandert en dat bedreigt zowel economie, veiligheid als gezondheid. Dat zijn niet mijn woorden, maar die van Barack Obama. En als ik zijn woorden koppel aan de groeicijfers van de startups besef ik eens te meer: duurzame innovatie is hard nodig en er valt veel geld aan te verdienen.
Deze zomer dus weinig rust, reflectie en tijd om van het mooie weer te genieten, maar wel veel genieten van ambitie, innovatie en inspiratie.
Over Arthur Tolsma
Arthur Tolsma (1980) maakte succes en falen in extreme mate mee: hij had een goed product, team en goede investeerder aan boord, en won in 2009 de pitchwedstrijd van de tv-show ‘Bij ons in de BV’ van Jort Kelder. Maar vier maanden later moest hij iedereen ontslaan, omdat ze bijna failliet waren. Toen hij in 2012 zijn bedrijf toch nog kon verkopen, begon hij zijn kennis te delen als ondernemerschapscoach en pitchtrainer. Hij schreef het boek ‘Startups & Downs’, waarin hij als een van de weinige ondernemers eerlijk en open is over zijn fouten. Zijn motto: ‘Omarm je fouten, dan groei je het sterkst!’