Column: Ondernemen met onderzoekers

Column: Ondernemen met onderzoekers

Redactie Baaz
Wetenschappers die gaan ondernemen. Is dat hetzelfde als een topvoetballer die golfprofessional probeert te worden: schoenmaker blijf bij je leest?

Ik geloof van niet. In tegendeel zelfs, ik geloof dat er veel kansen liggen voor wetenschappers om ondernemender te worden. Laatst gaf ik een lezing voor wetenschappers die een eerste stap gezet hebben richting ondernemerschap, en naast mijn lessen deelde ik vooral mijn enthousiasme voor hun ondernemende instelling.

Want wetenschappers verzinnen vaak gave dingen, die dan alleen op de plank blijven liggen. Natuurlijk hoort dat per definitie bij onderzoek: je vindt af en toe uit dat iets niet werkt. Dat is onderzoek. Door tien keer mis te zitten, vind je de elfde keer een nieuw medicijn. Maar te vaak gaan wetenschappers niet door met iets wat potentie heeft, omdat ze niet weten hoe dat moet, en vaak ook niet willen. Daar liggen dus kansen voor ondernemers!

Maar ondernemers zien universiteiten en onderzoeksinstituten vaak als een ivoren toren waar je niet binnenkomt. Afgesloten van de echte wereld. Dat valt echter best mee als je wat verder kijkt. Een mooi voorbeeld van een kennisinstelling die zijn deuren open probeert te zetten is TNO, een van de grootste kennisinstellingen van Nederland. Daar werken ontzettend slimme mensen, die mooie dingen uitvinden en bedenken, maar vaak niet even goed zijn in die slimme dingen naar de markt te brengen.

Zij organiseren daarom Technologie Zoekt OndernemerEen soort wedstrijd waarbij je als ondernemer een inkijkje krijgt bij een aantal interessante technologieën, die nog niet helemaal uitgewerkt zijn. Je moet er als ondernemer dus nog even een swing aan geven. En dat is logisch, want de onderzoekers bij TNO hebben hun kwaliteiten en jij die van jouw. Je kunt dan onderzoekers leren om te ondernemen (en een beetje is wel handig!), maar dat wil en kan niet iedereen. Dan is het slim om er een ondernemer naast te zetten.

Het mooie hieraan vind ik dat TNO beseft waar hun kracht ligt. En waar ze input van anderen nodig hebben. Is het programma van TNO dan perfect? Nee, want er is soms nog te weinig waardering voor de uitvinder zelf: het zou leuk zijn als die natuurlijk ook een klein deel van de winst van de ondernemer krijgt. Maar er zijn veel successen, en diverse ondernemers hebben een mooi bedrijf gebouwd (met erg mooie omzet) op basis van een idee van een TNO wetenschapper. Als je dus op zoek bent naar nieuwe kansen, dan kan het slim zijn om toch eens die ivoren toren binnen te lopen…

Over Arthur Tolsma

Arthur Tolsma (1980) maakte succes en falen in extreme mate mee: hij had een goed product, team en goede investeerder aan boord, en won in 2009 de pitchwedstrijd van de tv-show ‘Bij ons in de BV’ van Jort Kelder. Maar vier maanden later moest hij iedereen ontslaan, omdat ze bijna failliet waren. Toen hij in 2012 zijn bedrijf toch nog kon verkopen, begon hij zijn kennis te delen als ondernemerschapscoach en pitchtrainer. Hij schreef het boek ‘Startups & Downs’, waarin hij als een van de weinige ondernemers eerlijk en open is over zijn fouten. Zijn motto: 'Omarm je fouten, dan groei je het sterkst!'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie