Throwback Bossday: Bijlesacademie
Met een onderscheidend businessmodel probeerde Babak Mahdavian Delavary samen met Paul Rijcken in 2009 de huiswerkmarkt te veroveren. Geen gemakkelijke taak in een dichtgegroeide markt. Toen we Babak en Paul in 2012 spraken, zagen ze een enorme groei. Ze gingen van één naar veertien vestigingen verspreid over het hele land. Hoe gaat het nu met de Bijlesacademie?
We spraken jou en Babak in 2012, welke veranderingen en ontwikkelingen heeft jullie bedrijf in die tijd doorgemaakt?
‘Heel veel eigenlijk. We zijn heel hard gegroeid. Op een gegeven moment hadden we zestien vestigingen in het hele land. Dat is een beetje te snel gegaan. We hadden te weinig vooronderzoek gedaan naar de locaties waar we zijn gestart, met als gevolg dat we een aantal vestigingen moesten sluiten. Dat was de aanleiding om de groeistrategie aan te passen. We zijn in omvang gegroeid, maar hebben minder locaties. Dat is niet erg. Sterker nog, het is alleen maar beter. De groei zit vooral in de grote locaties. Babak heb ik inmiddels uitgekocht, omdat we een meningsverschil hadden over hoe we verder zouden gaan.’
Wat waren de belangrijkste leermoment de afgelopen jaren?
‘Als je bezig bent met een bedrijf dat goed loopt en mensen horen dat, dan komen ze naar je toe met de vraag of ze wat voor je kunnen betekenen in de vorm van een eigen vestiging. Op dat moment waren wij nog jong en gingen hiermee akkoord. Na een aantal vragen en een korte uitleg over ons bedrijf, startten zij een eigen locatie. De vraag is alleen of dat voldoende gegrond was. De vestigingen in Bussum en Zeist werden onvoldoende aangestuurd.'
Hoe pak je dat nu aan?
‘Wij hebben een aantal criteria waar een locatie aan moet voldoen om op te starten. Ik ga niet ergens in hutjeput een vestiging opzetten. Dat is veel te klein. Daar is de markt te klein voor. Je moet wel in regio's zitten waar voldoende aanwas is. Het is nu allemaal overzichtelijker dan dat het was.’
Hoe zit het met de concurrentie?
‘Er is veel concurrentie, maar deze bedrijven vallen ook heel snel weg. Van de twintig bedrijven die starten in deze branche vallen er negentien om. Dat komt omdat deze markt geen drempel heeft om een bedrijf op te starten. Iedereen kan een huiswerkinstituut opstarten, maar waar mensen zich in vergissen is dat je schaalgrootte nodig hebt voordat je er aan gaat verdienen. De afgelopen jaren zijn er wel zestig of zeventig huiswerkinstituten omgevallen. Ik wil vanuit de kern groeien. Dan kun je die groei beter coördineren.’
Komen er nog nieuwe vestigingen bij?
‘Jazeker! Het gaat niet meer via het participatiemodel plaatsvinden, maar meer in de franchiseconstructie. Dat contract wordt nu ontwikkeld. Dat doen mensen die daar verstand van hebben. We hebben nu meer geld, dus we kunnen nu ook wat meer uitbesteden en goede mensen vragen.’
Hoe kijk je naar de toekomst van het bedrijf?
‘We willen langzaam groeien vanuit de belangrijke locaties. Verder wil ik dat de locaties die we hebben nog groter en beter worden. Dat we meer hoogwaardige dienstverlening kunnen bieden. Ik denk ook dat de verdere groei meer in een franchisemodel gegoten gaat worden. Toen wij begonnen ging het hard. Ons concept was nog niet helemaal ontwikkeld. We konden dus niet echt een franchiseconcept maken, omdat we nog niet wisten wat er allemaal speelt in de markt. Ons franchisemodel is nu helemaal klaar en we hebben iets te bieden. We hebben handboeken, een administratiesysteem, administrateurs en een leerlingenvolgsysteem, dus franchisenemers kunnen er zo instappen.’
Heb je tot slot nog tips voor de starters van nu?
‘Je moet heel goed je afspraken vastleggen en duidelijk communiceren. Ook aan mensen die iets voor je doen. Zorg dat je een goede taakomschrijving hebt, zodat iedereen weet wat ze moeten doen.