BURNiD en Medicijn bank winnen Social Hackathon
In 36 uur van een idee naar een daadwerkelijk business concept, met een live demo. Dat klinkt als een uitdaging, maar het gebeurt regelmatig tijdens diverse hackathons. Zo ook in Amsterdam, waar donderdag 23 en vrijdag 24 april zestig ondernemers samenkwamen voor de Social Hackathon – Profit for Purpose.
De winnaars van de hackathon, georganiseerd door Enterpreneurs' Organization (EO) in samenwerking met FreedomLab en Aimforthemoon, waren Medicijn bank en BURNiD. Medicijn bank is een initiatief om het verspillen van niet gebruikte medicijnen tegen te gaan. Zij wonnen de prijs voor het team dat het meeste leerde van haar klant. BURNiD biedt een mogelijkheid om je online identiteit te beheren, en won de prijs voor de meest kansrijke business case.
Verloop Hackathon
Tijdens de hackathon leerden de ondernemers hoe ze gebruik konden maken van Lean Start-up en het Experiment Board, welke daar ook gebruikt werden. Na het definiëren van de klant en haar probleem gingen de acht teams de straat op om deze klanten te ontmoeten. Veel aannames werden hierbij ontkracht en deze werden bijgesteld, om vervolgens een oplossing te ontwikkelen. Op vrijdag werd het evenement afgerond met een één minuut durende pitch, waarna de winnaars bekend werden gemaakt.
Prijzen
De twee winnaars van de Social Hackathon – Profit for Purpose, Medicijn bank en BURNiD, worden door de ABN AMRO en Van Doorne Advocaten uitgenodigd om in een dag van hun business concept een bedrijf te maken.