Jumbo richt de pijlen op online-verkoop
Vorig jaar startte Jumbo al met de mogelijkheid je boodschappen online te bestellen en af te halen op 28 locaties. Financieel bestuurder Ton van Veen laat vandaag aan het FD weten dit aantal snel uit te willen breiden naar rond de honderd afhaalpunten en dat het ‘geen jaren’ meer zal duren voordat ook Jumbo zich stort op het thuis afleveren van de dagelijkse boodschappen. Steeds meer werkenden die 's avonds geen tijd hebben om boodschappen te doen maken gebruik van online bezorgdiensten en ook Jumbo wil hier graag een graantje van meepikken.
Jumbo groeide de afgelopen jaren als kool, mede door de overname van ketens van Super de Boer en C1000. Het afgelopen jaar werden al meer dan honderd C1000-winkels omgebouwd tot Jumbo en later dit jaar zullen de laatste C1000 winkels verdwijnen. De omzet nam in 2014 opnieuw toe en kwam uit op 6,8 miljard euro, goed voor een marktaandeel van twintig procent.
Voorlopig geen winst in extra service
Nu neemt het Brabantse bedrijf Albert Heijn op de korrel en specifiek AH.nl. Opvallend genoeg is de bezorgservice Appie voor Ahold nog niet winstgevend, dus moet Jumbo goed zoeken naar de mogelijkheden. ‘De businesscase voor e-commerce in food rekent lastig’, geeft Van Veen toe. ‘Dat geldt zowel voor pick up points als voor thuisbezorgen. Maar je zult mee moeten. Als wij het niet doen, kan dat omzet kosten doordat klanten hun heil elders zoeken. Doe je het wel, dan houd je die omzet zelf of kun je zelfs omzet naar je toe halen. Wij zijn enthousiast over e-commerce en zien de omzetten van de afhaalpunten nog elke week stijgen.’