De gevolgen van een verkeerde wervingsbeslissing
De gevolgen en signalen van een verkeerde wervingsbeslissing.

De gevolgen van een verkeerde wervingsbeslissing

Redactie Baaz
78 procent van de Nederlandse HR-managers heeft weleens een medewerker aangenomen die niet aan hun verwachtingen voldeed, blijkt uit een onderzoek in opdracht van Robert Half, arbeidsbemiddelaar op het gebied van financiële en administratieve professionals.

Het aannemen van medewerkers die niet aan je volwachtingen voldoet, kan nare gevolgen hebben. Tien procent van het personeelsverloop is het gevolg van een verkeerde beslissing bij het werven, blijkt uit het onderzoek, en 48 procent van de HR-managers geeft aan dat productiviteitsverlies het voornaamste gevolg is van verkeerde werving.

Gevolgen

Maar productiviteitsverlies is niet het enige vervelende gevolg van verkeerde wervingsbeslissingen. Ook financiële kosten komen vaak voor, geeft dertig procent van de managers aan. Deze kosten komen onder meer uit het opstarten van een nieuw wervingsproces, het salaris van de medewerker dat niet in verhouding was met de prestaties, opleidingskosten en de tijd die collega's en de leidinggevende besteed hebben aan het inwerken. Bovendien kan een verkeerde wervingsbeslissing voor onrust in het team zorgen. Vijftien procent van de HR-managers geeft aan dit te vinden, naast het feit dat het moreel onder de medewerkers daalt.

Moeilijke zoektocht

De zoektocht naar gekwalificeerd personeel is volgens bijna negen van de tien HR-managers een uitdagend proces. 36 procent geeft aan dat dit komt door het gebrek aan technische niche-experts, maar ook is de vraag groter dan het aanbod (23 procent) en is er vaak een gebrek aan commerciële en zakelijke vaardigheden (22 procent).

Signalen verkeerde wervingsbeslissing

Maar hoe herken je zo'n verkeerde wervingsbeslissing dan? Volgens Robert Half zijn daar een aantal signalen voor. Zo kan de medewerker zijn takenpakket moeilijk afwerken, voldoet de kwaliteit van zijn werk niet aan de verwachtingen en wordt er door klanten en collega's geklaagd over de werknemer.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie