Gepensioneerden zijn goed nieuws voor het bedrijfsleven
Deze zomer fietste Baaz mee met de Startup Tour XXL. Eén van de startups die we bezochten was BrownCow, een platform voor werkzoekende gepensioneerden. Met een overtuigend verhaal veroverde de oprichters een plekje in de Kick.start-rubriek van Baaz Magazine. Het hele interview lees je hier.
Wie zich op 5 juni tegoed deed aan een zonnige wandeling door de binnenstad van Amsterdam, kon zomaar eens stuiten op een grote groep fietsende ondernemers. Begeleid door een met kleurrijke ballonnen uitgeruste gids, fietsten zij in groepen van tien langs verschillende start-ups van net zo verschillende producten en diensten. Koos je als deelnemer voor de categorie Food, dan bezocht je start-ups als Tony's Chocolonely, Bilder & de Clercq en The Food line-up. Ging je zoals wij voor de tech-route dan nam je een kijkje in de keuken van Peerby, Layar en tot slot BrownCow, een start-up waar wij nog niet van gehoord hadden en we behoorlijk benieuwd naar waren. Alleen de naam al roept vraagtekens op.
How now BrownCow?
David van der Meulen en Kurt Hamming staan ons te woord. Eerst maar eens informeren naar die bruine koe, want wat heeft dat te maken met hun bedrijf? 'How now BrownCow is een Engels versje dat ouders hun kinderen leren om de ou-klank uit te spreken. De ene generatie die de andere zijn kennis overdraagt. Dat vonden wij een passende analogie', verklaren de oprichters die net zo jong als enthousiast zijn. Ze leggen uit hoe het samenbrengen van twee generaties een waardevolle toevoeging aan het bedrijfsleven is, want dat vergrijzing alleen maar problemen oplevert, daar geloven ze niet in. Net zo min als ze denken dat gepensioneerden alleen nog maar een balletje op de golfbaan willen slaan.
'Als wij met ouders van vrienden praatten, dan hoorden we vaak dat deze 'ouderen' nog allerlei klussen wilden doen.' Goed nieuws voor het bedrijfsleven, dachten David en Kurt, want deze oud-ondernemers en professionals kunnen met hun doorgewinterde ervaring van grote waarde zijn voor jongere ondernemers die op zoek zijn naar kortdurend en snel advies van iemand die kennis heeft van de markt. Hoogste tijd om deze twee groepen aan elkaar te koppelen dus, zo vonden David en Kurt.
'Mensen die met pensioen gaan zijn nog nooit zo fit geweest', stellen de jongens. 'Ze hebben meer dan dertig jaar ervaring opgedaan in specifieke vakgebieden, niches en branches en willen die blijven inzetten en doorgeven aan volgende generaties. Omdat zij hun kunde vaak tegen zeer welwillende tarieven aanbieden, staat hun expertise en netwerk zeer laagdrempelig ter beschikking aan ondernemers en bedrijven. Het klinkt misschien over-the-top, maar zij kunnen voor veel ondernemingen een verschil maken. Niet altijd door grootse dingen te doen, het kan net het doorspelen van een contact zijn of een advies dat goud waard blijkt te zijn. Het zou doodzonde zijn als deze twee partijen elkaar niet zouden kunnen vinden.'
Onderzoek
Met een goed idee in de broekzak was het zaak om goed marktonderzoek te doen. 'We onderzochten of er al diensten in deze richting bestonden en of dit dan door grote partijen was opgezet. Is er überhaupt vraag naar een dergelijk platform en willen 'senior experts' wel doorwerken en zo ja, voor welke vergoeding?' Om antwoord te krijgen op deze vragen schakelde David en Kurt de hulp in van de Kleine Consultant. Toen de onderzoeksresultaten op tafel lagen, konden de jongens maar één conclusie trekken: 'We zouden gek zijn als we dit niet zouden starten.'
De weekenden en avonduren werden vervolgens besteed aan het schrijven van een goed businessplan, althans dat was het idee. 'We hebben die uren al snel gebruikt om ons concept verder uit te werken', geven de jonge ondernemers ruiterlijk toe. 'Het schrijven van een plan kost veel tijd en we wisten dat we niet meteen grote investeerders aan boord wilden. En ja, onszelf hoefden we niet meer te overtuigen', lachen de jongens.
Low-budget starten
BrownCow moest van de grond af worden opgebouwd. Al vrij snel kreeg het duo hulp van een partner die tegen een goede waardering van het bedrijf een groot deel van de website ontwikkelkosten om wilde zetten in aandelen. 'Om de eerste investeringen te kunnen dekken hebben we een Stichting Administratiekantoor (STAK) opgericht. Dit is een soort crowdfunding manier om financiering te realiseren. De stichting participeert in de BV, de aandelen worden omgezet naar certificaten die we per bundel verkopen aan friends, family en fools. Negentig bundels van duizend euro hebben we verkocht. Ook iedereen die ons structureel helpt (parttime medewerkers, designers, vaste adviseurs et cetera) wordt (gedeeltelijk) uitbetaald in certificaten. Daardoor kunnen we de operationele kosten heel laag houden. '
Inmiddels is de tweede verbeterde versie van de website in de lucht. Er is genoeg te verbeteren denken de jongens, maar op de eerste omzetcijfers met drie nullen kunnen ze al rekenen. 'Dat biedt perspectief. 'We hebben nog 99,9 procent van Nederland te winnen, maar omdat onze kosten zo laag zijn, kunnen we al snel winst gaan maken. De schatting is een stabiele winst vanaf begin 2014 die, zeker in het begin, volledig geherinvesteerd zal worden. Hoe die winst er ook uit gaat zien, genomineerd voor de Accenture Innovation Awards zijn ze al. Een jury zal het bedrijf beoordelen, maar met de stemmen van het publiek hopen ze vooral de publieksprijs in de wacht te slepen, laten de jongens weten.
Belangrijke les
De jongens hebben de afgelopen jaren veel geleerd over ondernemerschap. Met vallen en opstaan hebben ze een bedrijf gerealiseerd dat langzaam fundament krijgt. Wat was de belangrijkste uitdaging sinds de oprichting? 'De balans vinden tussen het trouw blijven aan je idee en flexibel zijn om het aan de markt aan te passen. Als je met veel mensen spreekt, krijg je veel meningen en persoonlijke visies. Sommige zijn heel nuttig. Daar moet je iets mee. Andere moet je even laten voor wat het is. Want je kunt niet iedereen tevreden maken. Dat moet je ook niet willen. Rigide je plan doorzetten heeft weinig zin, maar telkens omgooien evenmin.'
BrownCow was een van de deelnemers aan de Startup Tour XXL, het evenement waarbij honderd deelnemers op de fiets door Amsterdam verschillende start-ups bezochten. Ook een keer meefietsen tijdens een (kleinere) start-uptour? Check de website.