Ich will Bolletje! Beschuitmerk komt in Duitse handen
Eind vorig jaar besliste de Nederlandse Mededingingsautoriteit (Nma) dat een overname door Continental Bakeries er niet in zat. Nu heeft Bolletje een nieuwe koper: Borggreve uit Neuenhaus.
De ontbijttafel krijgt een internationaler gezicht: naast je Zweedse knackerbröd verschijnt er nu ook Duits beschuit. De overname van Bolletje door het Duitse bedrijf is namelijk in de eindfase aanbeland. Voor de medewerkers zal er niets veranderen en ook de consument zal Bolletje als A-merk in de schappen blijven zien.
Vorig jaar werd er gesproken over een overname door Continental Bakeries, maar dat werd tegengehouden door de NMa. Bolletje en de Europese bakkerijgroep zouden samen een te machtige positie op de markt innemen waardoor de beschuitprijs zou kunnen stijgen. Voor de overname die nu op tafel ligt hoeft de NMa geen toestemming te geven, daarvoor is de gezamenlijke omzet van 200 miljoen euro te laag.
Historie
Bolletje kent een lange geschiedenis in Nederland. Het was 1954 toen familie Ter Beek in Almelo een beschuitfabriek startte en begon te bouwen aan het A-merk. Het succes van het Bolletje is mede te danken aan de samenwerking met reclamebureau M. Luiten dat met humoristische reclame-uitingen Bolletje in de kijker wist te spelen. 'Ik wil Bolletje' werd de reclameslogan van de eeuw en de basis voor een goede merkbekendheid die volgens de fabrikant op dit moment op een niveau van 98 procent ligt.